انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
توسعه روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود آن به عرصههای مختلف زندگی تغییرات شگرفی را در کسب و کارهای سنتی ایجاد نموده است و شیوههای مدیریت و تصمیمگیری در سازمانها را تحت تأثیر قرار داده است. ساختارهای سلسلهمراتبی سنتی سازمانها، اغلب در پاسخگویی به تغییرات سریع بازار ناتوان بودند و این امر منجر به رویکردهای جدیدی برای سازمانها شده است تا آنها را مسطحتر و قابل انعطافتر نماید. امروزه تمرکز از ساختارهای عمودی به فرایندهای افقی انتقال یافته و قدرت تصمیمگیری به صورت روز افزون به کارکنان سپرده شده است.این مقدمات باعث شده است که فرایندهای کاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خلق شود.
ITIL 1، نگرشی نظاممند به کیفیت خدمت فناوری اطلاعات دارد و با ارایه جزئیات مهمترین فرایندهای یک سازمان فناوری اطلاعات، مانند فهرست فعالیتها،دستورالعملها و مسئولیتها، مبنایی برای تطبیق با نیازهای سازمانهای مختلف را فراهم میکند. توسعه و انتشار این رویکرد، رهنمودهای مفیدی در بسیاری از زمینهها ارایه کرد که نتیجه آن، رشد و بلوغ سازمانهای فناوری اطلاعات بود. باتوجه به اهمیت موضوع کیفیت خدمات فناوری اطلاعات، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی ITIL اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "دولت الکترونیکی و صنعت نفت ایران (هوشمندسازی صنعت نفت)"میباشد که در آن به کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت نفت و هوشمندسازی صنعت نفت مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله مفاهیمی چون دولت الکترونیکی، هوش تجاری،پنجره واحد وصرفههای اقتصادی هوش تجاری و لزوم هوشمندسازی صنعت نفت مورد توجه قرار گرفته و درانتها مدل بلوغ صنعت نفت هوشمند ارایه شده است.
مقاله دوم در این فصل "پیشنهاد مدلی بهمنظور خلق مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی" نام دارد که در آن به اهمیت خلق،کسب و حفظ مزیت رقابتی اشاره شده و سپس استراتژیهای خلق مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مدلی بهمنظور خلق مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی پیشنهاد شده است.
فصل سوم، مطالعه موردی شرکت مایکروسافت است.در این مطالعه سعی شده است علاوه بر تشریح تاریخچه شرکت مایکروسافت، مواردی نظیر ویژگی و چشمانداز شرکت، اهداف و برنامههای استراتژیک سازماني، محصولات و خدمات،ساختار سازمانی و مدیریت منابع انسانی مطرح شوند. در پایان این فصل نیز بااستفاده از تحلیل SWOT وپنج نیروی رقابتی پورتر، استراتژیهای کسب و کار شرکت مایکروسافت در چالشهای بازار ارایه شده است.
فصل چهارم ماهنامه ترجمه مقالهای با عنوان "Conceptual Model of Business Value of Business Intelligence Systems " است که در سال 2010 در شماره 15 نشریه"Management" منتشر شده است. در این مقاله، سیستمهای هوش کسب و کار و ارزش اقتصادی آنها بررسی شده و در نهایت مدلی مفهومی بهمنظورخلق ارزش تجاری از طریق سیستمهای هوش کسب وکار پیشنهاد شده است.
1- Information Technology Infrastructure Library