انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
پیشگفتار
اقتصاد جهاني، در حال حرکت از كسب و كار سنتي به كسب وكار ديجيتالي است و نمود بارز اين حركت، گسترش روزافزون تجارت الكترونيكي میباشد. اما پیادهسازی تجارت الكترونيكي نیازمند استفاده از فناوريهای مختلف به منظور برقراري ارتباط با مصرفكنندگان، کسب و کارها و سایر ذینفعان برای انجام مبادلات تجاري است. اگرچه اينترنت، شناختهشدهترين اين فناوريهاست اما از فناوريهاي ديگر همچون مبادله الكترونيكي دادهها و كارتهاي هوشمند نيز بهمنظور انجام فعالیتهای تجارت الکترونیکی استفاده ميشود. بهطورکلی میتوان گفت یکی از الزامات تحقق تجارت الكترونيكی، تهيه و توزيع كارتهاي هوشمند براي كاربردهاي مختلف است، اما با توجه به تعدد اين كاربردها، هر فرد ناگزير بايد كارتهاي زيادي را به همراه داشته باشد که اين مسأله ميتواند مشكلاتي را براي افراد ايجاد كند. ايده تجميع كارتهاي هوشمند در يك كارت و ايجاد كارت هوشمند چند منظوره بهترين گزينه براي رفع اين مشكل است. اما طراحي چنين كارتي نيازمند مطالعه و بررسي نيازهاي گوناگون افراد در تجارت الكترونيكي و در نظر گرفتن عوامل مختلف است. با توجه به اهمیت این موضوع، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی کارتهای هوشمند ملی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی با استفاده از کارت ارزیابی متوازن"میباشد. در این مقاله با توجه به اهمیت ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی در ایجاد رقابتپذیری، افزایش کارایی و اثربخشی و بهبود عملکرد، به استخراج عوامل کلیدی در سنجش عملکرد این شرکتها پرداخته میشود. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهند که کلیه عوامل شناساییشده بهاستثنای عامل برون سپاری فعالیتهای شرکت از عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی میباشند.
مقاله دوم در این فصل "Critical Success Factors for BI Implementation" نام دارد. در این مقاله پس از مروری جامع بر مطالعات انجامشده پیشین، مهمترین عوامل موفقیت در پیادهسازی سیستمهای هوش تجاری با استفاده از تکنیک تحلیل سلسه مراتبی فازی، مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عواملی نظیر حمایت مدیران ارشد، چشمانداز و برنامهریزی شفاف، ارتباط و هماهنگی میان کسب و کار و فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر، کیفیت دادهها و تکنیکهای مدیریتی از مهمترین عوامل بهمنظور پیادهسازی موفق سیستمهای هوش تجاری در سازمانها میباشند.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت «مانستر» اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت «مانستر»، مواردی نظیر چشمانداز و ماموريت، حوزه فعاليت،ويژگيها، منابع انساني، فناوري و تحقیق و توسعه و چشمانداز آينده مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیلهای 5 نیروی رقابتی پورتر، P.E.S.T و تحلیل SWOT، استراتژیهای کسب و کار شرکت «مانستر» درچالشهای بازار ارایه میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان " A framework for analyzing interoperability in electronic government" است که در سال 2011 در شماره 1 از جلد 5 نشریه " Int. J. Electronic Finance" منتشر شده است. در این مقاله،بر اساس مدل مراحل رشد در تعاملپذیری دولت الکترونیکی، چارچوبی برای تحلیل و پیشبینی تعاملپذیری ارایه شده است. همچنین بهمنظور دستیابی به اهداف تحقیق، الگوهای مورد استفاده درهر یک از مراحل با استفاده از پارامترهای سازمانی، معنایی و فنی چارچوب تعاملپذیری دولت الکترونیکی، بهکارگرفته شدهاند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که دولتهابا مسایل، انتظارات و منافع مختلفی مواجه هستند که به سطح بلوغ آنها وابسته است.