انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
ظهور و رشد سریع شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر تحول شگرفی را در شیوههای داد و ستد و تعاملات بین فعالان اقتصادی پدید آورده و علاوه بر شیوههای الکترونیکی داد و ستد منجر به ظهور مفاهیم جدیدی چون تجارت سیار، دولت سیار، بازارهای مجازی و اینترنتی و ... شده است. تجارت سيار به كليه فعاليتهاي مرتبط با تعاملات تجاري از طريق شبكههاي ارتباطي بر روي وسايل موبايل گفته ميشود. تجارت سيار را ميتوان افقي از تجارت الكترونيكي دانست چرا که تجارت سيار به عنوان مرحلهای از توسعه تجارت الكترونيكي، از اصول اوليه آن پيروي ميكند اما كانال ديگري براي دسترسي به اينترنت به شمار ميرود كه برای فرآيندهاي تجارت الكترونيكي ایجاد ارزش افزوده كرده و راههاي جديدي را براي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان فراهم ميكند. در شماره قبلی ماهنامه دولت الکترونیکی تجارت سيار از منظر دو عنصر مهم، مشتريان و تكنولوژي، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این مبحث، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی و تشریح مدلهاي درآمدی و كسبوكار مطرح در دنياي تجارت سيار اختصاص یافته است. مطابق با چارچوب جدید ماهنامه، در فصل دوم دو مقاله منتخب آورده شده است که اولین مقاله عوامل تأثیرگزار بر وفاداری الکترونیکی مشتریان در فروشگاههای الکترونیکی را مورد بررسی قرار میدهد. در یک تعریف وفاداری مشتری، تعهد عمیق مشتری به خرید مجدد محصول/خدمت ارایهشده به طور مداوم در آینده است که علیرغم تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی که پتانسیل رفتن مشتری به سمت سایر فروشندگان را فراهم میآورد، منجر به خرید از برند مشابه و یا مجموعههای مشابه از برند میشود. همچنین وفاداری الکترونیکی عبارتست از نگرش مثبت مشتری نسبت به فروشنده الکترونیکی که منجر به تکرار رفتار خرید میشود. در دنیای رقابتی امروز خصوصاً در بازارها و فروشگاههای الکترونیکی، وفاداری مشتری راه کلیدی دستیابی به سود است. هزینه بالای جذب مشتری موجب میشود بسیاری از روابط با مشتریان در تراکنشهای اولیه از سودآوری لازم برخوردار نباشد. به همین دلیل وفاداری، تبدیل به یکی از ضروریات اقتصادی برای فروشگاههای الکترونیکی شده است. دومین مقاله در فصل دوم مربوط به بررسی میزان اثرگزاری توسعه دولت الکترونیکی بر بهرهوری نیروی کار است. پرواضح است که به لحاظ نظری توسعه دولت الکترونیکی باعث کاهش اتلاف وقت و هزینههای اضافی و افزایش استفاده بهینه از هر یک از عوامل تولید میشود و یکی از این عوامل نیز نیروی کار است که در این مقاله به لحاظ آماری و با استفاده از روشهای تخمین اقتصادی ارتباط بین بهرهوری نیروی کار و توسعه دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم این شماره از ماهنامه به مطالعه موردی فروشگاه حراجی اینترنتی eBay اختصاص یافته است. eBayاز جمله بازارهای حراجی اینترنتی پیشرو در دنیا است که در سال 1995 تأسیس شده است. این سایت با بیش از 94 میلیون کاربر فعال، یکی از پربینندهترین سایتهای تجارت الکترونیکی در جهان است. فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "Do they want it? Do they use it? The Demand-Side of e-Government in Australia and New Zealand" است که در شماره 27 نشریه Government Information Quarterly" " در سال 2010 منتشر شده است. اين مقاله با استفاده از نظرات حاصل از 435 مصاحبه تلفني انجام شده در استراليا و 498 مصاحبه تلفني انجام شده در نيوزلند، طرف تقاضاي دولت الكترونيكي را مورد بررسي قرار داده و به سنجش استفاده و حمايت از ابزارهاي دولت الكترونيكي توسط شهروندان و متقاضیان نیوزلند و استرالیا پرداخته است
ظهور و رشد سریع شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر تحول شگرفی را در شیوههای داد و ستد و تعاملات بین فعالان اقتصادی پدید آورده و علاوه بر شیوههای الکترونیکی داد و ستد منجر به ظهور مفاهیم جدیدی چون تجارت سیار، دولت سیار، بازارهای مجازی و اینترنتی و ... شده است. تجارت سيار به كليه فعاليتهاي مرتبط با تعاملات تجاري از طريق شبكههاي ارتباطي بر روي وسايل موبايل گفته ميشود. تجارت سيار را ميتوان افقي از تجارت الكترونيكي دانست چرا که تجارت سيار به عنوان مرحلهای از توسعه تجارت الكترونيكي، از اصول اوليه آن پيروي ميكند اما كانال ديگري براي دسترسي به اينترنت به شمار ميرود كه برای فرآيندهاي تجارت الكترونيكي ایجاد ارزش افزوده كرده و راههاي جديدي را براي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان فراهم ميكند. در شماره قبلی ماهنامه دولت الکترونیکی تجارت سيار از منظر دو عنصر مهم، مشتريان و تكنولوژي، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این مبحث، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی و تشریح مدلهاي درآمدی و كسبوكار مطرح در دنياي تجارت سيار اختصاص یافته است.
مطابق با چارچوب جدید ماهنامه، در فصل دوم دو مقاله منتخب آورده شده است که اولین مقاله عوامل تأثیرگزار بر وفاداری الکترونیکی مشتریان در فروشگاههای الکترونیکی را مورد بررسی قرار میدهد. در یک تعریف وفاداری مشتری، تعهد عمیق مشتری به خرید مجدد محصول/خدمت ارایهشده به طور مداوم در آینده است که علیرغم تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی که پتانسیل رفتن مشتری به سمت سایر فروشندگان را فراهم میآورد، منجر به خرید از برند مشابه و یا مجموعههای مشابه از برند میشود. همچنین وفاداری الکترونیکی عبارتست از نگرش مثبت مشتری نسبت به فروشنده الکترونیکی که منجر به تکرار رفتار خرید میشود. در دنیای رقابتی امروز خصوصاً در بازارها و فروشگاههای الکترونیکی، وفاداری مشتری راه کلیدی دستیابی به سود است. هزینه بالای جذب مشتری موجب میشود بسیاری از روابط با مشتریان در تراکنشهای اولیه از سودآوری لازم برخوردار نباشد. به همین دلیل وفاداری، تبدیل به یکی از ضروریات اقتصادی برای فروشگاههای الکترونیکی شده است.
دومین مقاله در فصل دوم مربوط به بررسی میزان اثرگزاری توسعه دولت الکترونیکی بر بهرهوری نیروی کار است. پرواضح است که به لحاظ نظری توسعه دولت الکترونیکی باعث کاهش اتلاف وقت و هزینههای اضافی و افزایش استفاده بهینه از هر یک از عوامل تولید میشود و یکی از این عوامل نیز نیروی کار است که در این مقاله به لحاظ آماری و با استفاده از روشهای تخمین اقتصادی ارتباط بین بهرهوری نیروی کار و توسعه دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم این شماره از ماهنامه به مطالعه موردی فروشگاه حراجی اینترنتی eBay اختصاص یافته است. eBayاز جمله بازارهای حراجی اینترنتی پیشرو در دنیا است که در سال 1995 تأسیس شده است. این سایت با بیش از 94 میلیون کاربر فعال، یکی از پربینندهترین سایتهای تجارت الکترونیکی در جهان است.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "Do they want it? Do they use it? The Demand-Side of e-Government in Australia and New Zealand" است که در شماره 27 نشریه Government Information Quarterly" " در سال 2010 منتشر شده است. اين مقاله با استفاده از نظرات حاصل از 435 مصاحبه تلفني انجام شده در استراليا و 498 مصاحبه تلفني انجام شده در نيوزلند، طرف تقاضاي دولت الكترونيكي را مورد بررسي قرار داده و به سنجش استفاده و حمايت از ابزارهاي دولت الكترونيكي توسط شهروندان و متقاضیان نیوزلند و استرالیا پرداخته است