انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
در شرایط امروز شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام در ایران، با ترافیک بیشتری نسبت به شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک که زمانی در صدر توجه کاربران ایرانی بودند، روبهرو هستند. با توجه به آمارهای وب سایت الکسا که به انتشار و رتبهبندی سایتهای پربازدید میپردازد، در ایران شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خارجی مانند اینستاگرام در رتبه ۹، تلگرام ۱۳، یوتیوب ۴۷، فیسبوک ۱۳۲ و توییتر ۴۷۲ قرار گرفتهاند و شبکههای اجتماعی داخلی مانند فیسنما در رتبه ۳۴ و کلوب در رتبه ۶۳ قرار دارند. گوگل در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده و در ایران هم مانند آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر، در رتبه اول وبسایتهای پربازدید قرار دارد. پس از آن وبسایت ورزش ۳ که تولید محتوای آن در ایران صورت میگیرد در رتبه دوم است. رتبه سوم وبسایتها نیز در ایران به یاهو اختصاص یافته که در جهان در رتبه پنجم است. دیجیکالا و بلاگفا در رتبههای چهارم و پنجم قرار دارند و آپارات که درواقع وبسایتی ایرانی با محتوایی ویدیومحور مشابه یوتیوب است، در رتبه ششم جای گرفته و البته بخشی از مخاطبانش نیز در آمریکا حضور دارند. همچنین ویکیپدیا در ایران در رتبه هفتم و در جهان رتبه ششم را دارد. پارسیجو و یوز نیز که موتورهای جستوجوی ایرانی هستند به ترتیب رتبههای ۲۸۱ و ۹۸۴ را در ایران دارند. از نکات جالب بازدیدها میتوان به وبسایت «پیوندها» اشاره کرد که رتبه ۲۸ را در ایران به خود اختصاص داده است. این وبسایت جدا از اینکه ممکن است توسط کاربران اینترنتی به صورت مستقل باز شود، هنگامی بر روی سیستم کاربر پدیدار میشود که یکی از سایتها و یا بخشهای فیلترشده در سایتی توسط کاربری جستوجو شود و در صورت جستوجوی محتوای فیلترشده، کاربر به صفحه پیوندها هدایت میشود، بنابراین پیوندها برای کاربران ایرانی وبسایتی نام آشناست که تا به حال حداقل یک بار با آن روبهرو شدهاند. پیوندها که تنها در ایران مخاطب دارد و بنابراین ۹۹.۳ درصد بازدیدکنندگانش ایرانی هستند، شامل بخشهایی از جمله: فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، ثبت سایت در پایگاه ساماندهی، درخواست معرفی در پیوندها، درخواست فیلتر و رفع فیلتر و پیشنهادات و انتقادات است و رتبه ۲۸ این وبسایت در ایران را میتوان نشانهای از مراجعه بالای کاربران اینترنتی ایران به محتواهای فیلترشده دانست. آمار وبسایتهای پربازدید در کشوری مانند آمریکا بدین صورت است که پس از گوگل که در اغلب کشورها و به طور کلی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده، فیس بوک، یوتیوب، آمازون، یاهو، ویکیپدیا و توییتر در رتبههای دوم تا هفتم قرار دارند و اینستاگرام نیز که رتبه ۱۹ جهانی را دارد رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است. همچنین نکته قابل توجه دیگر، تفاوت بازدیدهای تلگرام در ایران در مقایسه با سایر کشورهاست. این وبسایت که در حال حاضر پرمخاطبترین پیامرسان در ایران است و رتبه ۱۳ وبسایتهای پربازدید را دارد، در جهان در رتبه ۴۶۱ جای گرفته. پس از ایران که با بازدید ۴۴ درصدی از تلگرام استفادهکننده بیرقیب این پیامرسان است، روسیه با ۱۰.۴ درصد، ایتالیا با ۴.۸ درصد، اسپانیا با ۳.۷ درصد و برزیل با ۲.۹ درصد در رتبههای دوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
در شرایط امروز شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام در ایران، با ترافیک بیشتری نسبت به شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک که زمانی در صدر توجه کاربران ایرانی بودند، روبهرو هستند.
با توجه به آمارهای وب سایت الکسا که به انتشار و رتبهبندی سایتهای پربازدید میپردازد، در ایران شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خارجی مانند اینستاگرام در رتبه ۹، تلگرام ۱۳، یوتیوب ۴۷، فیسبوک ۱۳۲ و توییتر ۴۷۲ قرار گرفتهاند و شبکههای اجتماعی داخلی مانند فیسنما در رتبه ۳۴ و کلوب در رتبه ۶۳ قرار دارند.
گوگل در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده و در ایران هم مانند آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر، در رتبه اول وبسایتهای پربازدید قرار دارد. پس از آن وبسایت ورزش ۳ که تولید محتوای آن در ایران صورت میگیرد در رتبه دوم است. رتبه سوم وبسایتها نیز در ایران به یاهو اختصاص یافته که در جهان در رتبه پنجم است.
دیجیکالا و بلاگفا در رتبههای چهارم و پنجم قرار دارند و آپارات که درواقع وبسایتی ایرانی با محتوایی ویدیومحور مشابه یوتیوب است، در رتبه ششم جای گرفته و البته بخشی از مخاطبانش نیز در آمریکا حضور دارند. همچنین ویکیپدیا در ایران در رتبه هفتم و در جهان رتبه ششم را دارد. پارسیجو و یوز نیز که موتورهای جستوجوی ایرانی هستند به ترتیب رتبههای ۲۸۱ و ۹۸۴ را در ایران دارند.
از نکات جالب بازدیدها میتوان به وبسایت «پیوندها» اشاره کرد که رتبه ۲۸ را در ایران به خود اختصاص داده است. این وبسایت جدا از اینکه ممکن است توسط کاربران اینترنتی به صورت مستقل باز شود، هنگامی بر روی سیستم کاربر پدیدار میشود که یکی از سایتها و یا بخشهای فیلترشده در سایتی توسط کاربری جستوجو شود و در صورت جستوجوی محتوای فیلترشده، کاربر به صفحه پیوندها هدایت میشود، بنابراین پیوندها برای کاربران ایرانی وبسایتی نام آشناست که تا به حال حداقل یک بار با آن روبهرو شدهاند.
پیوندها که تنها در ایران مخاطب دارد و بنابراین ۹۹.۳ درصد بازدیدکنندگانش ایرانی هستند، شامل بخشهایی از جمله: فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، ثبت سایت در پایگاه ساماندهی، درخواست معرفی در پیوندها، درخواست فیلتر و رفع فیلتر و پیشنهادات و انتقادات است و رتبه ۲۸ این وبسایت در ایران را میتوان نشانهای از مراجعه بالای کاربران اینترنتی ایران به محتواهای فیلترشده دانست.
آمار وبسایتهای پربازدید در کشوری مانند آمریکا بدین صورت است که پس از گوگل که در اغلب کشورها و به طور کلی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده، فیس بوک، یوتیوب، آمازون، یاهو، ویکیپدیا و توییتر در رتبههای دوم تا هفتم قرار دارند و اینستاگرام نیز که رتبه ۱۹ جهانی را دارد رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است.
همچنین نکته قابل توجه دیگر، تفاوت بازدیدهای تلگرام در ایران در مقایسه با سایر کشورهاست. این وبسایت که در حال حاضر پرمخاطبترین پیامرسان در ایران است و رتبه ۱۳ وبسایتهای پربازدید را دارد، در جهان در رتبه ۴۶۱ جای گرفته. پس از ایران که با بازدید ۴۴ درصدی از تلگرام استفادهکننده بیرقیب این پیامرسان است، روسیه با ۱۰.۴ درصد، ایتالیا با ۴.۸ درصد، اسپانیا با ۳.۷ درصد و برزیل با ۲.۹ درصد در رتبههای دوم تا پنجم قرار گرفتهاند.