انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
در عصر حاضر انقلاب اطلاعاتی علاوه بر تغییرات شگرف در حوزههای مختلف، ساختار بسیاری از مشاغل را نیز تغییر داده است. از نتايج قابل توجه رشد عظيم فناوری اطلاعات و ارتباطات، ايجاد و گسترش پديدهاي جديد با عنوان "كار از راه دور" یا "دورکاری" است. دورکاري، شيوهی جديد اشتغال در بسياري از کشورهايي است که زيرساختهاي فني و فرهنگي آن فراهم شده و براي شاغلان در سازمانهاي مختلف، نوعي فرصت تلقي ميشود.
دوركاري با عناويني چون كار الكترونيكي، كار در خانه، كار از خانه، رفت و آمد الكترونيكي يا رفت و آمد از راه دور نيز شناخته ميشود. در يك جمعبندي از تعاريف ارايه شده، ميتوان گفت كه "دوركاري روشي براي سازماندهي كار بر مبناي ايجاد انعطاف زماني و مكاني در انجام كار، با استفاده از قابليتهاي فناوري اطلاعات است".
دوركاري مزاياي زیادی دارد که میتواند از سه جنبه فردي، سازماني (براي كارفرما) و اجتماعي مورد توجه قرار گیرد. همچنین موانع و مشکلات دورکاری نیز نباید از نظر دور بماند. در حال حاضر دورکاری یکی از مفاهیم اساسی در حوزه دولت الکترونیکی به شمار میرود. با عنایت به اهمیت توسعه دورکاری و شیوههای کار از راه دور در راستای تحقق دولت الکترونیکی در کشور و همچنین تأکید و سیاستگذاریهای صورتگرفته طی سالهای اخیر به منظور تحقق این امر، فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی مفاهیم اولیه دورکاری اختصاص یافته است.
فصل دوم مقالات منتخب را شامل میشود که در این شماره دو مقاله با عناوین " Business models & Customer’s Portal for Carpet Industry" و "معرفی چارچوبی بهمنظور قیمتگذاری خدمات دولت الکترونیکی" برای این فصل در نظر گرفته شده است. مقاله اول به ارایه یک مدل درآمدی برای استفاده در پورتال صنعت فرش میپردازد و در مقاله دوم مباحث مربوط به قیمتگذاری خدمات دولت الکترونیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
فصل سوم مطالعه موردی گمرک الکترونیکی در کره جنوبی است. کشور کره جنوبی یکی از پیشرفتهترین سیستمهای گمرک الکترونیکی در جهان را داراست و این پروژه یکی از جامعترین پروژههایی است که در این کشور به انجام رسیده است. لذا فصل سوم این شماره از ماهنامه آشنایی با پروژه گمرک الکترونیکی کره جنوبی را در دستور کار قرار داده است.
فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله "A collaborative decision framework for managing changes in e-Government services" اختصاص داده شده است که در سال 2011 در نشریه Government Information Quarterly منتشر شده است. همواره توسعه و نگهداری خدمات دولت الکترونیکی که میتوانند به طور موثر با تغییرات روبهرو شوند، چالشی برای ادارات دولتی محسوب میشود. در این مقاله، با ارایه یک رویکرد مبتنی بر آنتولوژی به این چالشها اشاره میشود. این رویکرد اولاً امکان پاسخگویی سیستماتیک به تغییرات، توسط سیستمهای دولت الکترونیکی را با استفاده از روشهای رسمی، جهت دستیابی به ثبات در هنگام وقوع تغییرات فراهم میآورد و ثانیاً امکان پاسخگویی آگاهانه طراحان و پیادهسازان خدمات به تغییرات را با استفاده از دانش منطق طراحی ایجاد میکند.