انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه ظهور و مداخله این فناوری در تمامی جنبههای زندگی بشر خصوصاً در حوزه مبادلات تجاری و بازرگانی باعث شده است که استفاده از این فناوری به عنوان یکی از مبانی اصلی هر فعالیت اقتصادی مد نظر قرار گیرد و میتوان انتظار داشت که در آیندهای نه چندان دور به اولین شرط اساسی در افزایش قابلیت رقابتپذیری تبدیل شود. اما یکی از اهرمهای تامین رقابتپذیری در تجارت الکترونیکی، وجود یک نهاد واحد برای ارایه مجوزهای سرمایهگذاری، تسهیل صادرات و واردات نهادهای تولیدی، ارایه خدمات سرمایهگذاری اعم از تامین مالی، مشاوره و غیره میباشد. دنیای امروز تجارت برای تحقق چنین امری E-Trade Hub را پیشنهاد میدهد.E-Trade Hub سیستمی جامع است که کلیه فعالیتهای تجاری و سرمایهگذاری را در یک نقطه یکپارچه نموده و امکان تجارت بهصورت الکترونیکی را فراهم میآورد. در واقع E-Trade Hub یکی از مفاهیم نوین و زیرساختی در تجارت الکترونیکی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کشورها پیادهسازی E-Trade Hub را به عنوان یکی از پروژههای اصلی در توسعه تجارت الکترونیکی خود در اولویت قرار دادهاند. با توجه به این مطلب، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی و تشریحE-Trade Hubاختصاص یافته است. طبق روال چند شماره اخیر ماهنامه دولت الکترونیکی فصل دوم نیز فصل مقالات منتخب است که در آن دو مقاله آورده شده است. اولین مقاله این فصل به تدوین مدل کسب و کار برای سلامت الکترونیکی اختصاص دارد. از آنجایی که دولت الکترونیکی مفاهیم بسیاری را در برمیگیرد و جنبههای مختلف زندگی بشر را متأثر میسازد، در این مقاله به بررسی یکی از مباحث مربوط به دولت الکترونیکی پرداخته شده است که خدمات قابل ارایه با روشهای الکترونیکی در بخش بهداشت و درمان و سلامت را دربرمیگیرد. دومین مقاله در فصل دوم مربوط به بررسی و تحلیل SWOT دنیای مجازی SL میباشد. زندگی دوم (SL )، نام جهان اینترنتی خیالیاي است که آزمایشگاه لیندن در سال 2003، آن را ایجاد نمود و در حال حاضر این محیط اینترنتی جایگاه محبوبی در بین کاربران خود به دست آورده است، تا حدی که شرکتها، سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی زیادی نیز اقدام به سرمایهگذاری در این دنیای مجازی نمودهاند. مقاله دوم این فصل نیز به بررسی و تحلیل استراتژیک زندگی دوم میپردازد. در فصل سوم به مطالعه شرکت وال مارت به عنوان بزرگترین و موفقترین خردهفروشی جهان پرداخته شده است و پس از معرفی این فروشگاه بزرگ، عوامل موفقیت و استراتژیهای بکارگرفته شده در آن نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل چهارم این شماره از ماهنامه نیز ترجمه مقاله"Can intermunicipal collaboration help the diffusion of E-Government in peripheral areas? Evidence from Italy " است که در شماره 27 نشریه"Government Information Quarterly " در سال 2010 منتشر شده است. در این مقاله آثار پیادهسازی ساختار جدید درونسازمانی بهمنظور حمایت از توسعه دولت الکترونیکی در کشور ایتالیا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از چارچوبهای تحلیلی ارایهشده در علوم سازمانی، اثر همکاریهای مشترک و درونسازمانی را در پیادهسازی دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار میدهد.
رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه ظهور و مداخله این فناوری در تمامی جنبههای زندگی بشر خصوصاً در حوزه مبادلات تجاری و بازرگانی باعث شده است که استفاده از این فناوری به عنوان یکی از مبانی اصلی هر فعالیت اقتصادی مد نظر قرار گیرد و میتوان انتظار داشت که در آیندهای نه چندان دور به اولین شرط اساسی در افزایش قابلیت رقابتپذیری تبدیل شود. اما یکی از اهرمهای تامین رقابتپذیری در تجارت الکترونیکی، وجود یک نهاد واحد برای ارایه مجوزهای سرمایهگذاری، تسهیل صادرات و واردات نهادهای تولیدی، ارایه خدمات سرمایهگذاری اعم از تامین مالی، مشاوره و غیره میباشد. دنیای امروز تجارت برای تحقق چنین امری E-Trade Hub را پیشنهاد میدهد.E-Trade Hub سیستمی جامع است که کلیه فعالیتهای تجاری و سرمایهگذاری را در یک نقطه یکپارچه نموده و امکان تجارت بهصورت الکترونیکی را فراهم میآورد. در واقع E-Trade Hub یکی از مفاهیم نوین و زیرساختی در تجارت الکترونیکی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کشورها پیادهسازی E-Trade Hub را به عنوان یکی از پروژههای اصلی در توسعه تجارت الکترونیکی خود در اولویت قرار دادهاند. با توجه به این مطلب، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی و تشریحE-Trade Hubاختصاص یافته است.
طبق روال چند شماره اخیر ماهنامه دولت الکترونیکی فصل دوم نیز فصل مقالات منتخب است که در آن دو مقاله آورده شده است. اولین مقاله این فصل به تدوین مدل کسب و کار برای سلامت الکترونیکی اختصاص دارد. از آنجایی که دولت الکترونیکی مفاهیم بسیاری را در برمیگیرد و جنبههای مختلف زندگی بشر را متأثر میسازد، در این مقاله به بررسی یکی از مباحث مربوط به دولت الکترونیکی پرداخته شده است که خدمات قابل ارایه با روشهای الکترونیکی در بخش بهداشت و درمان و سلامت را دربرمیگیرد. دومین مقاله در فصل دوم مربوط به بررسی و تحلیل SWOT دنیای مجازی SL میباشد. زندگی دوم (SL )، نام جهان اینترنتی خیالیاي است که آزمایشگاه لیندن در سال 2003، آن را ایجاد نمود و در حال حاضر این محیط اینترنتی جایگاه محبوبی در بین کاربران خود به دست آورده است، تا حدی که شرکتها، سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی زیادی نیز اقدام به سرمایهگذاری در این دنیای مجازی نمودهاند. مقاله دوم این فصل نیز به بررسی و تحلیل استراتژیک زندگی دوم میپردازد.
در فصل سوم به مطالعه شرکت وال مارت به عنوان بزرگترین و موفقترین خردهفروشی جهان پرداخته شده است و پس از معرفی این فروشگاه بزرگ، عوامل موفقیت و استراتژیهای بکارگرفته شده در آن نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.
فصل چهارم این شماره از ماهنامه نیز ترجمه مقاله"Can intermunicipal collaboration help the diffusion of E-Government in peripheral areas? Evidence from Italy " است که در شماره 27 نشریه"Government Information Quarterly " در سال 2010 منتشر شده است. در این مقاله آثار پیادهسازی ساختار جدید درونسازمانی بهمنظور حمایت از توسعه دولت الکترونیکی در کشور ایتالیا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از چارچوبهای تحلیلی ارایهشده در علوم سازمانی، اثر همکاریهای مشترک و درونسازمانی را در پیادهسازی دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار میدهد.