img
  • صفحه نخست

    خوش آمدید

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.

  • درباره انجمن

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مدیریت

    • هیئت موسسین
    • هیئت مدیره
    • مدیریت ها
    • کارگروه های تخصصی

    اسناد

    • سند راهبردی
    • اساسنامه
    • مجمع عمومی
    • فرم وکالتنامه مجمع

    چارت

    • چارت سازمانی

    شوراها

    • عالی
    • راهبری
    • برنامه ریزی
  • تماس با ما

    دبیر کل انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مهندس سید حسین پاریاب

    دبیر کل انجمن

    h.paryab@ieca.ir





    تلفن : 88991540 , 88991560

    نمابر: 88991560

    آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir


  • EN
  • عضویت
    • ورود
    • درخواست عضویت
    • شرایط عضویت

اطلاعیه

مطالب ویژه

فرمهای حمایت از پایان نامه ها دریافت مقالات همایش هشتم دریافت مقالات همایش هفتم دریافت مقالات همایش ششم

آموزش

ماهنامه دولت الکترونیکی


سبد خرید

ثبت نام دوره های آموزشی

کاربری

  • ورود
  • درخواست عضویت
  • شرایط عضویت

بخشهای سایت

  • ماهنامه دولت الکترونیکی
  • اعضای حقوقی انجمن
  • اعضای حقیقی انجمن
  • همایش ها
  • گالری تصاویر
  • پژوهشنامه تجارت الکترونیکی
  • پرداخت حق عضویت

آخرین رویدادهای انجمن

25

1395/05/25

دومین همایش شهر هوشمند



ادامه مطلب

13

1395/05/13

همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش



ادامه مطلب

11

1395/05/11

اولین کنفرانس بین ‏المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین



ادامه مطلب

11

1395/05/11

چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی



ادامه مطلب

07

1395/05/07

چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور



ادامه مطلب
آرشیو

برنامه های آتی انجمن

  • پیگیری تصویب و ابلاغ نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور
  • برنامه ‏ریزی برای برگزاری دوره‏ های آموزشی در سراسر کشور
  • اجرای پروژه های پایلوت در کشور(خروجی های نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی ایران)
  • راه‏ اندازی هاب تجاری فرش جهان در ایران
  • راه‏ اندازی تجارت الکترونیکی فرش
  • راه‏ اندازی دوره‏های MBA و DBA تجارت الکترونیکی
  • همایش نهم تجارت و اقتصاد الکترونیکی و مسابقه استارت‏ آپ‏ ها
  • توسعه اینترنت اشیاء در حوزه لجستیک و زنجیره تامین
  • اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند
  • کاتالوگ الکترونیکی محصولات بر اساس استاندارد سازمان جهانی GS1

ماهنامه دولت الکترونیکی

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.


شماره هفت


در عصر حاضر افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه حوزه‏های اقتصادی، اجتماعی و تجاری، کلیه کشورها را ملزم به توسعه ارتباطات و تعاملات الکترونیکی نموده است. در حوزه کسب و کار، چنین ارتباطاتی مجموع فرایندها و تعاملات در زنجیره تأمین کالاها و خدمات را شامل می‏شود. این مسئله تعاملات وسیع واحدهای کسب و کار با سایر بخش‏ها را تحت پوشش قرار داده و از آنجایی که همواره حجم عظیمی از تعاملات این واحدها با بخش‏های دولتی می‏باشد، لزوم‏ توسعه زیرساخت‏های ارتباطات الکترونیکی در این بخش‏ها را نیز مشخص می‏سازد. در این میان از مهمترین فرایندهای زنجیره‎های تأمین در حوزه کسب و کار می‏توان به بحث تدارکات اشاره نمود که حجم گسترده‏ای از تعاملات بین اعضای زنجیره در قالب این فرایند تعریف می‏شود. بنابراین باید گفت که در بررسی توسعه تعاملات واحدهای کسب و کار با دولت و بالعکس (G4B) به صورت الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی سهم مهمی خواهد داشت. همچنین تدارکات الکترونیکی ارتباطات دولت با شهروندان، کارمندان و سایر سازمان‏ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و به میزان قابل توجهی موجب تسهیل این روابط خواهد شد.

در مقایسه با تدارکات سنتی باید گفت تدارکات الکترونیکی موجب شفاف­سازی چرخه تامین کالا و خدمات شده و می‏تواند اهرم­های نظارتی متعددی را برای دستگاه­های نظارتی ایجاد کند. تدارکات الکترونیکی ارتباطات چهره به چهره و مراجعات مکرر خریداران و فروشندگان را کاهش داده و با این کار منجر به کاهش فساد اداری می‏شود. همچنین در این سیستم، کارایی به دلیل طراحی فرایندهای ساده، الکترونیکی و برخط افزایش خواهد یافت. در مجموع تمامی مزیت‏های فوق به کاهش قابل توجه هزینه‏ها منجر خواهد شد. 

از آنجایی که در کشور ما خریدهای دولتی بخش عمده­ای از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می­دهد، انجام خریدهای دولتی با اصول و مبنای صحیح تدارکات الکترونیکی نقش قابل توجهی در کاهش هزینه‏های اضافی و افزایش کارایی بخش‏های دولتی نیز خواهد داشت. بنابراین پیاده‏سازی سیستم تدارکات الکترونیکی علاوه بر تسهیل تعاملات بین دولت با شهروندان، بنگاه‏ها و سایر سازمان‏ها، به کاهش قابل توجه هزینه‏های دولتی و افزایش کارایی این بخش نیز کمک خواهد کرد ضمن اینکه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری کشور با سایر کشورها نیز ضروری به نظر می‏رسد. اهمیت تدارکات الکترونیکی در بخش‏های دولتی و خصوصی باعث شده است که در اغلب کشورها پیاده‏سازی سیستم تدارکات الکترونیکی به عنوان بخشی از پروژه‏های عملیاتی در تحقق دولت الکترونیکی در نظر گرفته شود. در این راستا می‏توان سیستم تدارکات الکترونیکی کره جنوبی که یکی از تجربه‏ها و پروژه‏های موفق این کشور در پیاده‏سازی دولت الکترونیکی معرفی شده است، را نام برد. با توجه به اینکه طی سال‏های اخیر سیستم تدارکات الکترونیکی در کشور ما نیز در حال پیاده‏سازی است، فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی این مفهوم اختصاص یافته است.

با روند رو به رشد تبادلات و معاملات به صورت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، دیگر مبادلات پولی و سیستم‏های مالی به صورت سنتی در فرایندهای تأمین و تدارکات و سایر فعالیت‏های این دو حوزه، جوابگو نخواهند بود و نمی‏توانند امنیت لازم را برای چنین حجم بالایی از معاملات تأمین کنند. این مسئله نقش و اهمیت خود را در فعالیت‏های دولتی به خوبی نمایان می‏سازد. چراکه حجم عظیمی از پرداخت‏ها و تراکنش‏های مالی کشورها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت و بخش‏های دولتی مرتبط می‏شود. از طرفی اگر دولت سعی در ارایه خدمات خود به صورت الکترونیکی داشته باشد، ناگزیر باید زمینه تبادلات پولی به صورت الکترونیکی نیز فراهم باشد. لذا تحقق و توسعه دولت الکترونیکی در گرو امکان تبادلات پولی و مالی به صورت الکترونیکی است. به طور مثال تنها زمانی می‏توان یک سیستم مالیات الکترونیکی پیاده‏سازی نمود که شهروندان قادر باشند مالیات خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند. یا سیستم تدارکات الکترونیکی نیز بدون امکان پرداخت الکترونیکی کارایی خود را از دست می‏دهد. بنابراین پیاده‏سازی بسیاری از پروژه­های اصلی دولت الکترونیکی در گرو تحقق و توسعه سیستم‏های پرداخت الکترونیکی است. به همین دلیل و به دنبال مباحث شماره‏های قبلی ماهنامه در راستای آشنایی مخاطبین با مفاهیم امنیت اطلاعات، فصل دوم این شماره از ماهنامه نیز به معرفی مفاهیم اصلی پرداخت‏های الکترونیکی اختصاص یافته است.

فصل سوم ماهنامه دومین بخش از مبحث ERP را که در ماهنامه شماره قبل آورده شده بود، دربرمی‏گیرد. به طوری که در آن شماره نیز گفته شد، از آنجایی که شناخت دلایل موفقیت یا ناکامی شرکت‏هایی که در زمینه برنامه‏ریزی منابع سازمان، اقدام نموده‏اند، می‏تواند در پیاده‏سازی موفق‏تر ERP کمک نماید، این بخش از مبحثERP به بررسی تجربه چند نمونه سازمان موفق و ناموفق در حوزه پیاده‏سازی ERP اختصاص یافته است و در آن دلایل موفقیت یا عدم موفقیت این شرکت‏ها آورده شده است.     

بر اساس روال کار در چند شماره قبلی، معرفی خدماتی که در حال حاضر وزارت بازرگانی و سازمان‏های تابعه آن به شهروندان و سایر بخش‏ها ارایه می‏دهند، در دستور کار است. با توجه به این مطلب در فصل چهارم این شماره نیز به معرفی خدمات سازمان بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و سازمان بازرگانی استان قزوین اختصاص یافته است.


 
دانلود ماهنامه فقط برای اعضای فعال انجمن امکان پذیر می باشد.لطفا پروفایل خود را تکمیل کنید و یا اگر عضو انجمن نیستید، ثبت نام کنید.

سیاست حفظ حریم شخصی کاربران | شرایط کاربری

کلیه حقوق برای انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران محفوظ است