img
  • صفحه نخست

    خوش آمدید

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.

  • درباره انجمن

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مدیریت

    • هیئت موسسین
    • هیئت مدیره
    • مدیریت ها
    • کارگروه های تخصصی

    اسناد

    • سند راهبردی
    • اساسنامه
    • مجمع عمومی
    • فرم وکالتنامه مجمع

    چارت

    • چارت سازمانی

    شوراها

    • عالی
    • راهبری
    • برنامه ریزی
  • تماس با ما

    دبیر کل انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مهندس سید حسین پاریاب

    دبیر کل انجمن

    h.paryab@ieca.ir





    تلفن : 88991540 , 88991560

    نمابر: 88991560

    آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir


  • EN
  • عضویت
    • ورود
    • درخواست عضویت
    • شرایط عضویت

اطلاعیه

مطالب ویژه

فرمهای حمایت از پایان نامه ها دریافت مقالات همایش هشتم دریافت مقالات همایش هفتم دریافت مقالات همایش ششم

آموزش

ماهنامه دولت الکترونیکی


سبد خرید

ثبت نام دوره های آموزشی

کاربری

  • ورود
  • درخواست عضویت
  • شرایط عضویت

بخشهای سایت

  • ماهنامه دولت الکترونیکی
  • اعضای حقوقی انجمن
  • اعضای حقیقی انجمن
  • همایش ها
  • گالری تصاویر
  • پژوهشنامه تجارت الکترونیکی
  • پرداخت حق عضویت

آخرین رویدادهای انجمن

25

1395/05/25

دومین همایش شهر هوشمند



ادامه مطلب

13

1395/05/13

همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش



ادامه مطلب

11

1395/05/11

اولین کنفرانس بین ‏المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین



ادامه مطلب

11

1395/05/11

چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی



ادامه مطلب

07

1395/05/07

چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور



ادامه مطلب
آرشیو

برنامه های آتی انجمن

  • پیگیری تصویب و ابلاغ نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور
  • برنامه ‏ریزی برای برگزاری دوره‏ های آموزشی در سراسر کشور
  • اجرای پروژه های پایلوت در کشور(خروجی های نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی ایران)
  • راه‏ اندازی هاب تجاری فرش جهان در ایران
  • راه‏ اندازی تجارت الکترونیکی فرش
  • راه‏ اندازی دوره‏های MBA و DBA تجارت الکترونیکی
  • همایش نهم تجارت و اقتصاد الکترونیکی و مسابقه استارت‏ آپ‏ ها
  • توسعه اینترنت اشیاء در حوزه لجستیک و زنجیره تامین
  • اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند
  • کاتالوگ الکترونیکی محصولات بر اساس استاندارد سازمان جهانی GS1

ماهنامه دولت الکترونیکی

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.


شماره چهار


رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در حوزه مبادلات تجاری و بازرگانی باعث شده است که استفاده از این فناوری به عنوان یکی از مبانی اصلی هر فعالیت اقتصادی مد نظر قرار گیرد و می‏توان انتظار داشت که در آینده‏ای نه چندان دور به یک شرط اساسی در افزایش قابلیت رقابت‏پذیری تبدیل شود. در حال حاضر نیز توسعه ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در حوزه‏های مختلفی همچون بانکداری، دولت، تجارت و ... چنین نتیجه‏ای را تأیید می‏کند. این مسئله اهمیت توجه به مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات را نشان می‏دهد که از مهمترین این مباحث، امنیت در حوزه سایبر است. خصوصاً نمی‏توان منکر جایگاه ویژه امنیت اطلاعات در حوزه‏هایی چون بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی، شد. در این زمینه باید گفت که علاوه بر ابعاد فنی تأمین امنیت در شبکه‏های اطلاعاتی و فرایندهای الکترونیکی، توجه به راهبردهای پیشگیرانه و مقابله با سوءاستفاده‏های احتمالی در محیط سایبر نیز لازم به نظر می‏رسد. 

در مطالب پیش رو، به این نکته توجه شده و بر اساس آن فصل اول این شماره از ماهنامه به یکی از مهمترین مباحث فنی و امنیتی در حوزه تبادل اطلاعات الکترونیکی با عنوان امضای دیجیتالی اختصاص یافته است. گفتنی است از امضای دیجیتالی به عنوان پیش‎نیاز اصلی توسعه دولت الکترونیکی نام برده می‏شود. 

از طرفی به دلیل لزوم توجه به ابعاد غیرفنی امنیت در فضای سایبر و با هدف شناخت سوءاستفاده‏های احتمالی از این فضا، ابعاد حقوقی این مسئله در قالب بحث جرایم رایانه‏ای در فصل دوم این شماره از ماهنامه ارایه شده است. 

تجربه کشورهای موفق در حوزه توسعه دولت الکترونیکی نشان داده است که با توجه به اهمیت بخش تجارت و بازرگانی در حوزه فعالیت‏های دولتی، بسیاری از این کشورها به منظور ارایه خدمات الکترونیکی خود به بخش کسب و کار (G2B)، در گام نخست اقدام به تبدیل تمامی اسناد کاغذی به اسناد الکترونیکی در حوزه تجارت و سایر حوزه‎ها نموده‏اند. در واقع گذار از اسناد کاغذی به اسناد الکترونیکی در حوزه تجارت، اولین قدم در دستیابی به دولت و تجارت الکترونیکی برای کشورهای پیشرو بوده است و این کشورها در فازهای بعدی به تبدیل سایر اسناد غیرتجاری به اسناد الکترونیکی اقدام نموده‏اند. با توجه به این مطلب، فصل سوم ماهنامه حاضر به بررسی تجارت بدون کاغذ به عنوان اولین گام دستیابی به دولت الکترونیکی اختصاص یافته و به صورت موردی به مطالعه پروژه تجارت بدون کاغذ در کره جنوبی که به عنوان یکی از پروژه‏های موفق این کشور در سال 2010 معرفی شده، پرداخته است. 

در حال حاضر پورتال دولت الکترونیکی بخش بازرگانی با هدف ارایه خدمات الکترونیکی وزارت بازرگانی از طریق این پورتال و امکان‏سنجی و اقدام در جهت الکترونیکی کردن خدمات غیرالکترونیکی این وزارت در حال راه‏اندازی است. قدم اول در دستیابی به این هدف، شناخت صحیح کلیه خدمات وزارت بازرگانی به شهروندان، تجار و سایر بخش‏ها است. از آنجایی که شناخت این خدمات می‏تواند برای مخاطبین ماهنامه نیز مورد توجه باشد، تصمیم بر آن شد تا در شماره حاضر و چندین شماره آتی، بخشی از ماهنامه دولت الکترونیکی به معرفی خدمات، امکانات و توانمندی‏های موجود در مجموعه وزارت بازرگانی اختصاص یابد. در این راستا در فصل چهارم این شماره، به معرفی و شرح خدمات ارائه شده از سوی سازمان‏ بازرگانی استان تهران و برخی سازمان‏های تابعه وزارت بازرگانی، پرداخته شده است. امید است این بخش بتواند راهگشایی برای خدمات‏گیرندگان وزارت بازرگانی باشد.


 
دانلود ماهنامه فقط برای اعضای فعال انجمن امکان پذیر می باشد.لطفا پروفایل خود را تکمیل کنید و یا اگر عضو انجمن نیستید، ثبت نام کنید.

سیاست حفظ حریم شخصی کاربران | شرایط کاربری

کلیه حقوق برای انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران محفوظ است