انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
پیشگفتار
بیشک یکی از مهمترین الزامات توسعه تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی، ایمنسازی ارتباطات اطلاعاتی میباشد. جهت برقراری ارتباطات امن میان سرویسدهنده و سرویسگیرنده در اینترنت از پروتکل SSL استفاده میشود. این پروتکل که پایینتر از لایه کاربرد و بالاتر از لایه انتقال قرار میگیرد، با هدف ایمنسازی انتقال اطلاعات حساس و بهمنظور رد و بدل کردن سندهای خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافته است. با توجه به اهمیت این پروتکل در عملیات تجارت الکترونیکی و مزایایی نظیر قابلیت دسترسی و اعتمادپذیری بالا، فصل اول این شماره از ماهنامه، به معرفی این پروتکل اختصاص یافته و ضمن تشریح مزایا و معایب این پروتکل، به اجزای آن اشاره نموده است. همچنین جهت آشنایی با نحوه کار پروتکل SSL، گامهای این پروتکل و مکانیزمهای آن مورد بررسی قرار گرفته و الگوریتمهای رمزنگاری مورد پشتیبانی این پروتکل معرفی شدهاند.
در فصل دوم این ماهنامه، دو مقاله منتخب ارایه شده است. اولین مقاله با عنوان "بررسي و اولویتبندی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقيت مديريت دانش درسازمانها" میباشد. دانش بهعنوان سرمایه مهم هر سازمان، تأثیرات شگرفی برسازمان دارد که مدیریت دانش روند این تأثیرات را بهبود میبخشد؛ اما پیش از پیادهسازی کامل مدیریت دانش در سازمانها، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ضروری است. از این رو در این مقاله، به منظور عملکرد بهتر مديريت دانش در سازمانها و تضمین موفقیت درپیادهسازی آن، عوامل موفقیت بر مدیریت دانش در 4 دسته عوامل مدیریتی، فرهنگی،سازمانی و فنی بیان شده و برای شناسایی عوامل کلیدی از روش دلفی بهره گرفته شدهاست.
دومین مقاله این فصل با عنوان "بررسی اثر آمیخته بازاریابی اینترنتی بر بهبود عملکرد شرکتهای اینترنتی" میباشد. از آنجایی که استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی ابزار بسیار کارآمد و کم هزینهای جهت ورود به بازارهای جدید بوده و زمینههای ورود آسان، کم هزینه و در عین حال با ریسک پایین به بازارهای خارجی را فراهم میآورد، در این مقاله، اثر آمیختههای بازاریاب یاینترنتی بر بهبود عملکرد شرکتهای اینترنتی بررسی میشود. در این مقاله مدلیترکیبی بهمنظور همگامی با تحولات فناورانه و بهبود عملکرد سازمانی ارایه میشودکه این مدل پایه و اساس مناسبی برای برنامهریزی استراتژیک است.
فصل سوم، به مطالعه موردی شرکت دوکاتی (شرکت موتورسیکلت ایتالیایی)پرداخته است که در این بررسی، پس از معرفی شرکت و بیان سایر خدمات آن، اولینفرایند تجارت الکترونیکی آن تشریح میشود. همچنین بهمنظور بررسی وضعیت کسبوکاراین شرکت، به تحلیلهای استراتژیک آن پرداخته میشود.
فصل چهارم از این شماره ماهنامه نیز طبق روال شمارههای پیشین، به ترجمه مقاله " An empirical examination of continuance intention of mobile payment services"اختصاص داده شده است که در سال 2012 در شماره 2 نشریه Decision Support Systems منتشر شده است. این مقاله، با استفاده از مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و نظریه احساس مشارکت به شناسایی عوامل موثر بر استفاده مستمر از خدمات پرداخت سیار پرداخته و در آن تحلیل داده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است.