img
  • صفحه نخست

    خوش آمدید

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.

  • درباره انجمن

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مدیریت

    • هیئت موسسین
    • هیئت مدیره
    • مدیریت ها
    • کارگروه های تخصصی

    اسناد

    • سند راهبردی
    • اساسنامه
    • مجمع عمومی
    • فرم وکالتنامه مجمع

    چارت

    • چارت سازمانی

    شوراها

    • عالی
    • راهبری
    • برنامه ریزی
  • تماس با ما

    دبیر کل انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مهندس سید حسین پاریاب

    دبیر کل انجمن

    h.paryab@ieca.ir





    تلفن : 88991540 , 88991560

    نمابر: 88991560

    آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir


  • EN
  • عضویت
    • ورود
    • درخواست عضویت
    • شرایط عضویت

اطلاعیه

مطالب ویژه

فرمهای حمایت از پایان نامه ها دریافت مقالات همایش هشتم دریافت مقالات همایش هفتم دریافت مقالات همایش ششم

آموزش

ماهنامه دولت الکترونیکی


سبد خرید

ثبت نام دوره های آموزشی

کاربری

  • ورود
  • درخواست عضویت
  • شرایط عضویت

بخشهای سایت

  • ماهنامه دولت الکترونیکی
  • اعضای حقوقی انجمن
  • اعضای حقیقی انجمن
  • همایش ها
  • گالری تصاویر
  • پژوهشنامه تجارت الکترونیکی
  • پرداخت حق عضویت

آخرین رویدادهای انجمن

25

1395/05/25

دومین همایش شهر هوشمند



ادامه مطلب

13

1395/05/13

همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش



ادامه مطلب

11

1395/05/11

اولین کنفرانس بین ‏المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین



ادامه مطلب

11

1395/05/11

چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی



ادامه مطلب

07

1395/05/07

چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور



ادامه مطلب
آرشیو

برنامه های آتی انجمن

  • پیگیری تصویب و ابلاغ نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور
  • برنامه ‏ریزی برای برگزاری دوره‏ های آموزشی در سراسر کشور
  • اجرای پروژه های پایلوت در کشور(خروجی های نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی ایران)
  • راه‏ اندازی هاب تجاری فرش جهان در ایران
  • راه‏ اندازی تجارت الکترونیکی فرش
  • راه‏ اندازی دوره‏های MBA و DBA تجارت الکترونیکی
  • همایش نهم تجارت و اقتصاد الکترونیکی و مسابقه استارت‏ آپ‏ ها
  • توسعه اینترنت اشیاء در حوزه لجستیک و زنجیره تامین
  • اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند
  • کاتالوگ الکترونیکی محصولات بر اساس استاندارد سازمان جهانی GS1

ماهنامه دولت الکترونیکی

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.


شماره شش


رشد غيرقابل پيش‌بيني فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه‏هاي گذشته که با تکيه بر توسعه صنايع مختلفي از جمله صنایع الکترونيکی، کامپيوتر، مخابرات و... صورت گرفته است، بر جنبه‏ها‏‏ي مختلف عملکرد سازمان‏ها نیز تأثيرات قابل توجهی داشته است. همزمان با اين تغييرات، محيط فعاليت سازمان‏هاي مختلف پيچيده‏تر شده و به همين جهت نياز به سيستم‏هايي که بتواند ارتباط بهتري بين اجزاي مختلف سازماني برقرار کرده و جريان اطلاعات را در بين آن‌ها تسهيل کند، احساس می‏شود. از آنجایی که محيط کسب و کار در این عصر رقابت شديدي را در اخذ اطلاعات و دانش آغاز کرده است، ضرورت دارد سيستم ‎هاي اطلاعاتي سازمان‏ها تا حد ممکن پيوستگي و یکپارچگی خود را حفظ نمایند تا بتوان اطلاعات مطلوبي را از آن‌ها استخراج کرد. در این میان فناوري اطلاعات (IT ) و مهندسي مجدد فرايندهاي عملياتي (BPR ) دو ابزار حياتي در جهت توسعه کيفي و کمّی ‏‏سازمان‏ها براي گردآوري و بهره‏گیري اصولي از منابع اطلاعاتي هستند. با توجه به این مطلب، باید گفت که آخرين راهکار فناوري اطلاعات جهت تأمین نيازهاي انفورماتيکي سازمان‏ها و مؤسسات و برنامه‏ريزي بهينه منابع آن‌ها با نگرش توأم درون و برون سازماني، برنامه‏ریزی منابع سازمان یا ERP است. در حقيقت رشد قابل توجه تغييرات محيطي مؤثر بر سازمان‏ها و الزامات مربوط به بازنگري ديدگاه‏ها و فرايندهاي کسب و کار از يک سو و توسعه امکانات فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) از سوی دیگر زمينه‏هاي پيدايش ERP را فراهم نموده است. ERP يا برنامه‌ریزی منابع سازمان يک بسته نرم‌افزاري است که کلیه‏‏ فرايندهاي اصلي تجاري در صنايع مختلف را پوشش مي‏دهد. مأموريت اصلی ERP اين است كه  کلیه زيرمجموعه‏ها‏‏ و توابع يك سازمان را در يك سيستم كامپيوتري كه بتواند به تمام نيازهاي آن‌ها  پاسخ دهد، گردآوري نماید. عموماً سازمان‏ها به منظور يکپارچگی اطلاعات، استاندارد کردن فعاليت‏ها‏‏، ارتباط با تأمین‌کنندگان و شرکای تجاری از طريق SCM ، کاهش موجودی و زمان عمليات و افزايش بهره‌وری به استفاده از سیستم‏های ERP روی می‏آورند. با استفاده از سیستم‏های ERP می‏توان در جهت یکپارچه نمودن و بهبود فرایندهای درون سازمان‏های دولتی نیز اقدام نمود. این امر علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‏های اضافی، دوباره‏کاری‏ها، کاغذبازی‏های بی‏مورد و غیره باعث می‏شود که سازمان‏های دولتی بتوانند در کنار ارتباطات درون سازمانی، ارتباطات خود را با سایر سازمان‏ها نیز توسعه و بهبود بخشند. بنابراین استفاده صحیح و هدفمند از سیستم‏های ERP در بخش دولتی نقش مؤثری در توسعه روابط بین سازمان با سازمان (G2G ) در این بخش دارد. همچنین سیستم‏های ERP در صورتی که درست تعبیه شوند می‏توانند به تسهیل ارایه خدمات و ارتباطات اداری سازمان دولتی با کارمندانش (G2E ) منجر شوند. بدون تردید توسعه استفاده از این سیستم‏ها در بخش‏های دولتی، در بهبود ارایه خدمات دولت به شهروندان (G2C ) و بنگاه‏های اقتصادی (G2B ) نیز بی‏تأثیر نخواهد بود. نقش مؤثر برنامه‏ریزی منابع سازمانی در ارتقا و بهبود مدل‏های دولت الکترونیکی باعث شده است که فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی برنامه‏ریزی منابع سازمانی (ERP ) به عنوان یکی از رویکردهای مؤثر در توسعه زیرساخت‏های دولت الکترونیکی بپردازد. با توجه به وسعت و گستردگی مباحث مرتبط با ERP ، این مطلب در قالب دو بخش مجزا دسته‏بندی شده است که در بخش اول آن در این شماره و بخش دوم آن در شماره بعدی ماهنامه منتشر خواهد شد.

گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و امکان دستیابی آسان به طیف گسترده‏ای از منابع مالی و اطلاعاتی، اهمیت مدیریت و امنیت دسترسی را در حوزه تشخیص هویت افراد، بیش از پیش آشکار می‏سازد. در میان روش­های تشخیص و تأیید هویت، بیومتریک امن‏ترین و ساده‏ترین روش برای تأیید هویت است. فناوری بیومتریک با توجه به سهولت استفاده و منحصر به فرد و غیرقابل جعل بودن مشخصه‏های بیومتریکی یک روش مناسب برای تقویت سیستم‏های امنیتی در برابر دسترسی‏های غیرمجاز محسوب می‏شود. امروزه بیومتریک در زمینه کنترل دسترسی فیزیکی و منطقی به منابع مالی، اطلاعاتی، شبکه‏های رایانه‏ای مراکز حساس و همچنین صدور مدارک شناسایی قابل اطمینان، کاربردی رو به گسترش دارد. به دلیل اهمیت مباحث امنیت اطلاعات در فضای مجازی و همچنین افزایش روزافزون استفاده از فناوری‏های مبتنی بر بیومتریک در شناخت هویت و مدیریت سطح دسترسی‏‏ها، در فصل دوم این شماره از ماهنامه به مطالعه مفاهیم اصلی مرتبط با تشخیص هویت الکترونیکی با استفاده از بیومتریک پرداخته شده است.

از آنجایی که تحقق‎ دولت الكترونيكي مستلزم وجود مديريت مؤثر،‌ مهارت تحليلي، مديريت اطلاعات و مهارت‎هاي فني و ايجاد ارتباط است، مرور تجربه کشورهای پیشرو در توسعه دولت الکترونیکی می‏تواند در زمینه برنامه‏ریزی در این جهت راهگشا باشد و با توجه به اینکه کشور آلمان در سال 2010 به لحاظ شاخص‏های توسعه دولت الکترونیکی در رتبه‏بندی سازمان ملل جزو 20 کشور برتر (رتبه 15) بوده است، فصل سوم این شماره از ماهنامه به بررسی تجربه و نوآوری‏های این کشور در توسعه دولت الکترونیکی اختصاص یافته است.

بر اساس روال کار در چند شماره قبلی، معرفی خدماتی که در حال حاضر وزارت بازرگانی و سازمان‏های تابعه آن به شهروندان و سایر بخش‏ها ارایه می‏دهند، در دستور کار است. با توجه به این مطلب، در فصل چهارم این شماره نیز به معرفی خدمات سازمان‏های بازرگانی استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان پرداخته شده است.


 
دانلود ماهنامه فقط برای اعضای فعال انجمن امکان پذیر می باشد.لطفا پروفایل خود را تکمیل کنید و یا اگر عضو انجمن نیستید، ثبت نام کنید.

سیاست حفظ حریم شخصی کاربران | شرایط کاربری

کلیه حقوق برای انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران محفوظ است