انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
با عنایت به توسعه سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تأمين، بسياري از فعاليتهاي اساسي مديريت زنجيره تأمين، از طريق روشهايي جديد درحال انجام است. مديران بسياري از صنايع دريافتهاند كه براي ادامه حضور در بازار،علاوه بر بهبود فرايندهاي داخلي و انعطافپذيري در تواناييهاي شركت، بايستي محصولات خود را با كيفيتي مطلوب و قيمتي مناسب به مصرفکنندگان عرضه کنند. اين مسئله، زمينه رويآوري به فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي را كه تأثيري قابل ملاحظه در عرصه لجستيك و مفاهيم مربوط دارند، فراهم آورده است. یکی از موضوعاتی که امروزه توسط بنگاهها به شدت مورد توجه قرار گرفته است، لجستیک الکترونیکی میباشد. لجستیک الکترونیکی مجموعه اقداماتی است که بر روی شبکه اینترنت صورت گرفته و اجزای مختلف زنجیره تأمین را به صورت برخط، به یکدیگر مرتبط میسازد. باتوجه به اهمیت بحث لجستیک الکترونیکی در فضای دیجیتال، فصل اول این شماره ازماهنامه به معرفی لجستیک الکترونیکی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل یک مقاله منتخب است. این مقاله با عنوان " ارایه رویهای برایانتخاب و ارزیابی تامینکنندگان با روش ترکیبی فازی و الگوریتم زنبور عسل" میباشدکه در آن الگویی بهمنظور انتخاب و ارزیابی تامینکننده مناسب با ادغام روش فازی با الگوریتم زنبور عسل معرفی میشود. در این الگو ابتدا معیارهای مختلفی توسط گروههای مربوطه تعیین شده و اولویتبندی میشوند. سپس هر تامینکننده با توجه به این معیارها،مورد ارزیابی قرار میگیرد. در انتها نیز، نقاط ضعف و قوت او مشخص میشود تا برای بهبود نقاط ضعف، برنامهریزیهای لازم صورت پذیرد.
فصل سوم، به مطالعه موردی شرکت یاهو اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت یاهو، به چگونگی شکلگیری و گسترش آن اشاره شود. همچنین به منظور آشنایی کامل با این شرکت،چشمانداز، مأموریت و ارزشهای آن بیان میشوند. علاوه بر این برخی از سرویسهاییکه توسط این شرکت به کاربران ارایه میشود، معرفی خواهند شد. در انتها نیز وضعیت این شرکت از نظر چند شاخص، مورد بررسی قرار گرفته و موقعیت آنها با رقبای اصلی مقایسه میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان " Researchand Design on E-government Information Retrieval Model"است که در سال 2012 در شماره 29 نشریه "Procedia Engineering" منتشر شده است. در این مقاله،مدل بازیابی اطلاعات دولتی مبتنی بر متادیتاها معرفی میشوند. این مدل ابتدا یک پایگاهداده از منابع دادهای دولت الکترونیکی را ایجاد مینماید و همه انواع مختلف منابع به طور یکسان در این پایگاه داده ذخیره میشوند. سپس این منابع توسط متادیتاها تشریح میشوند و شِمای مبتنی بر متادیتای این منابع اطلاعاتی دولت الکترونیکی، طراحی میشود.نتیجه این مقاله نشان میدهد که روش بازیابی اطلاعات دولت الکترونیکی بر اساس متادیتاها میتواند باعث بهبود اثربخشی و دقت بازیابی اطلاعات دولت الکترونیکی شود.