انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
در عصر حاضر با پیشرفت روزانه علم و تکنولوژی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی زندگی بشر همواره با موج عظیمی از تغییرات مواجه است. این تغییرات مداوم تمامی جنبههای زندگی و تمامی نیازهای آدمی را در بر میگیرد. از اینرو سعی شده است در بخشهای مختلف این ماهنامه به نحوی تاثیر رشد شتابان فناوری اطلاعات در نیازهای روزمره و گوناگون بشر مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که یکی از ابتداییترین و یا شاید تا حدودی مورد توجهترین نیازهای آدمی را میتوان میل به حرکت و تغییر مکان و آشنایی با فرهنگها، آداب و رسوم و مکانهای مختلف دانست، گردشگری و میل به سفر از جمله مباحثی است که میتواند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مورد توجه قرار گیرد. لذا فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به بررسی گردشگری و چگونگی تغییر و تحول آن با ورود فناوری اطلاعات به این حوزه اختصاص یافته است. امروزه گردشگری به عنوان پدیدهای اجتماعی-اقتصادی و از مهمترین منابع درآمدی کشورها، به یکی از بزرگترین و متنوعترین صنایع دنیا تبدیل شده است. گردشگری به معنای سفر کردن با مقاصد تفریحی، گذراندن اوقات فراغت و یا انجام تجارت است. سازمان جهانی گردشگری، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد و سازمانی بینالمللی در زمینه گردشگری است. طبق تعریف این سازمان، گردشگری شامل فعالیتهایی از قبیل مسافرت و اقامت در مکانی به غیر از محل اقامت به مدت حداکثر یک سال با اهداف تفریحی، تجاری یا مقاصد دیگر میشود. با ورود به عرصه فناوری اطلاعات و توضیح پدیدهای به نام دولت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی نیز به عنوان یکی از مباحث این پدیده مورد توجه قرار گرفت. فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی دولت الکترونیکی پرداخته و این بررسی را با ارایه یک مدل پیشنهادی انجام داده است. مقاله دوم در این فصل مروری بر عوامل مؤثر بر اعتماد در تجارت الکترونیکی نام دارد. مباحث امنیت و اعتماد در تجارت الکترونیکی همواره یکی از مهترین عوامل موفقیت اینگونه کسب و کارها به حساب آمده و وجود اعتماد شرط اساسی در هر داد و ستد محسوب میشود. این مقاله نیز سعی دارد تنها به بیان مختصر و مقدماتی عوامل دخیل در افرایش یا کاهش اعتماد در تجارت الکترونیکی بپردازد. فصل سوم این شماره از ماهنامه مطالعه موردی شرکت تسکو است که به عنوان از خردهفروشان بزرگ و معتبر در سراسر جهان محسوب میشود. فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "ONLINE GOVERNMENT ADVISORY SERVICE INNOVATION THROUGH INTELLIGENT SUPPORT SYSTEMS" است که در سال 2010 در نشریه "Information & Management" منتشر شده است. این مقاله با هدف استفاده از تجربه کشورهایی با شاخصهای بالاي آمادگی دولت الکترونیکي و با تمرکز بر توانمندسازی، به شناخت روشهايي میپردازد که از طريق آنها میتوان سیستمهای حمایتی هوشمند آنلاین را توسعه داد.
در عصر حاضر با پیشرفت روزانه علم و تکنولوژی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی زندگی بشر همواره با موج عظیمی از تغییرات مواجه است. این تغییرات مداوم تمامی جنبههای زندگی و تمامی نیازهای آدمی را در بر میگیرد. از اینرو سعی شده است در بخشهای مختلف این ماهنامه به نحوی تاثیر رشد شتابان فناوری اطلاعات در نیازهای روزمره و گوناگون بشر مورد بررسی قرار گیرد.
از آنجایی که یکی از ابتداییترین و یا شاید تا حدودی مورد توجهترین نیازهای آدمی را میتوان میل به حرکت و تغییر مکان و آشنایی با فرهنگها، آداب و رسوم و مکانهای مختلف دانست، گردشگری و میل به سفر از جمله مباحثی است که میتواند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مورد توجه قرار گیرد. لذا فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به بررسی گردشگری و چگونگی تغییر و تحول آن با ورود فناوری اطلاعات به این حوزه اختصاص یافته است. امروزه گردشگری به عنوان پدیدهای اجتماعی-اقتصادی و از مهمترین منابع درآمدی کشورها، به یکی از بزرگترین و متنوعترین صنایع دنیا تبدیل شده است. گردشگری به معنای سفر کردن با مقاصد تفریحی، گذراندن اوقات فراغت و یا انجام تجارت است. سازمان جهانی گردشگری، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد و سازمانی بینالمللی در زمینه گردشگری است. طبق تعریف این سازمان، گردشگری شامل فعالیتهایی از قبیل مسافرت و اقامت در مکانی به غیر از محل اقامت به مدت حداکثر یک سال با اهداف تفریحی، تجاری یا مقاصد دیگر میشود. با ورود به عرصه فناوری اطلاعات و توضیح پدیدهای به نام دولت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی نیز به عنوان یکی از مباحث این پدیده مورد توجه قرار گرفت.
فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی دولت الکترونیکی پرداخته و این بررسی را با ارایه یک مدل پیشنهادی انجام داده است.
مقاله دوم در این فصل مروری بر عوامل مؤثر بر اعتماد در تجارت الکترونیکی نام دارد. مباحث امنیت و اعتماد در تجارت الکترونیکی همواره یکی از مهترین عوامل موفقیت اینگونه کسب و کارها به حساب آمده و وجود اعتماد شرط اساسی در هر داد و ستد محسوب میشود. این مقاله نیز سعی دارد تنها به بیان مختصر و مقدماتی عوامل دخیل در افرایش یا کاهش اعتماد در تجارت الکترونیکی بپردازد.
فصل سوم این شماره از ماهنامه مطالعه موردی شرکت تسکو است که به عنوان از خردهفروشان بزرگ و معتبر در سراسر جهان محسوب میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "ONLINE GOVERNMENT ADVISORY SERVICE INNOVATION THROUGH INTELLIGENT SUPPORT SYSTEMS" است که در سال 2010 در نشریه "Information & Management" منتشر شده است. این مقاله با هدف استفاده از تجربه کشورهایی با شاخصهای بالاي آمادگی دولت الکترونیکي و با تمرکز بر توانمندسازی، به شناخت روشهايي میپردازد که از طريق آنها میتوان سیستمهای حمایتی هوشمند آنلاین را توسعه داد.