انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
ط اساسی موفقیت و برنامهریزی صحیح برای دستیابی به اهداف کلان در هر فعالیت، به ویژه فعالیتهای اقتصادی، در اختیار داشتن داده و اطلاعات درست و قابل اعتماد است. دسترسی آسان به این دادهها و استفاده بهینه از آنها، یعنی تبدیل داده به اطلاعات و سپس دانش، تنها با به کارگیری زیرساختهای و ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات امکانپذیر میباشد. به عبارت دیگر، ارائه این دادهها به صورت گزارشهای تخصصی و مدیریتی، بیشک اثرات قابل توجهی عاید خواهد شد. بنابراین میتوان گفت راهبردهای فناوری اطلاعات تنها زمینهساز استفاده درست و بهینه از داده و اطلاعات در هر بخش است. فرایند هوش تجاری نیز چنین راهبردی را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی دارد تا در مرحله اول دادههای خام سازمانها، بنگاهها و دادههای کلان را تبدیل به اطلاعات نموده و در مرحله بعد این اطلاعات را در قالب گزارشهای تخصصی و مدیریتی در اختیار مدیران، متخصصان، صاحب نظران و تصمیمگیرندگان قرار دهد. با این وصف هوش تجاری راهکار دنیای امروز برای استفاده بهینه از دادهها و اطلاعات است. در حال حاضر دفتر توسعه دولت الکترونیکی در معاونت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی موظف شده است تا در یک پروژه ملی مبتنی بر رویکرد هوش تجاری، کلیه دادهها و اطلاعات بخش بازرگانی را در قالب انباره داده ذخیرهسازی نموده و با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، زیرساخت لازم برای تهیه گزارشات مورد نیاز مدیران ارشد و میانی و کارشناسان بخشهای مختلف را فراهم آورد تا تصمیمگیرندگان در این عرصه بتوانند تصویر روشنتری از وضعیت بازرگانی کشور داشته باشند. با توجه به اهمیت پروژه حاضر و جایگاه ویژه آن در بخش بازرگانی کشور، فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به بررسی ویژگیها و مفاهیم هوش تجاری با تأکید بر نقش و اهمیت آن در محیط کسب و کار اختصاص یافته است. امید است متن حاضر بتواند تصویری هرچند مختصر از اهداف و ساختار این رویکرد ارایه نماید. همچنین با هدف آگاهسازی و به منظور آشنایی مخاطبین ماهنامه با مباحث اساسی و زیرساختی دولت الکترونیکی، در هر شماره به بررسی و معرفی مفاهیم و کاربردهای دولت الکترونیکی و زیرساختهای مورد نیاز برای تحقق آن پرداخته میشود. در این راستا فصل دوم این شماره از ماهنامه نیز به معرفی مفاهیم اساسی رمزنگاری اختصاص یافته است. در فصل سوم یکی از 31 پروژه نقشه راه دولت الکترونیکی کره جنوبی که به منظور بهبود کارایی و بهرهوری سازمانهای دولتی تعریف و اجرایی شده، مورد بررسی قرار گرفته است.