انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
امروزه تحولات در فضای الکترونیکی به طرق مختلف تجارت جهانی را تحت تأثیر قرار داده است و ساختارهای سازمانی سنتی، دیگر نمیتوانند با این تحولات سازگار باشند. سرعت روز افزون جهانیسازی و تغییرات زیاد آن، نیازمندبه یک ساختار جدید تجاری است که بتواند این شرایط را به بهترین وجه بهکار گیرد.بازار جدید نیازمند سازگاری مداوم و واکنشهای فوری است. هماکنون سرعت یک شاخص رقابتی محسوب میشود و در این شرایط مدل قدیمی و کلاسیک تجارت رنگ خواهد باخت. درچنین عصری، سازمانها با چالش عظیمی روبرو شدهاند که برای بقا در این محیط رقابتی پیچیده و ناپایدار، ناگزیرند تلاشهای زیادی نمایند. یکی از راهحلهای بالقوه برای چنین چالشی، ایجاد شکل جدیدی از سازمانها با عنوان سازمان مجازی است که پیش از این وجود نداشته و ماهیتی کاملا جدید و متفاوت از سازمانهای سنتی دارد. در چنین سازمانی نیازی به حضور فیزیکی افراد نبوده و ساختار آن کاملاً منعطف است. همچنین نقش نیروی انسانی در چنین سازمانی بیش از پیش نمایان میشود که این نیروی انسانی با نوآوری و خلاقیت فرصتهای موجود را شناسایی کرده و از این فرصتها بهره میبرند. با توجه به اهمیت بحث سازمانهای مجازی در فضای دیجیتال، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی سازمانهای مجازی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "حمايت مديران ارشد عامل ضروری موفقيت در پيادهسازي سيستمهاي مديريت دانش" میباشد که در آن ابتدا با مطالعه منابع مختلف عوامل موثر برموفقیت پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش شناسایی شده اند. سپس براساس مطالعات،بررسي ها و مصاحبه های انجامشده با خبرگان اين حوزه و جهت بررسی تاثير عوامل برروي يكديگر چارچوبي ارایه شده است كه با توجه به آن شركت ها بتوانند تعيين نمايند به منظور پيادهسازي موفق مديريت دانش چه عوامل و با چه اولويت هايي را بايد مدنظرقرار دهند.
مقاله دوم در این فصل " ارایه مدل پیشنهادی بهمنظور ارزیابی وبسایتهای تجارت الکترونیکی" نام دارد. در این مقاله برخی از عوامل مهم در ارزيابي وبسايتهاي تجارت الكترونيكی ارایه شدهاند. بر اساس نتایج این مقاله میتوان گفت دو دسته کلی شاخصهای عمومی و شاخصهای مبتنی بر خدمات از مهمترین عوامل در ارزيابي وبسايتهاي تجارت الكترونيكی میباشند. شاخصهای عمومی شامل رابط کاربری، فناوری، امنیت، محتوا، بهروزرسانی، دسترسیپذیری، مدیریت مخاطب و چند زبانه بودن میباشد و شاخصهای مبتنی بر خدمات را سه بخش اطلاعرسانی، خدمات تعاملی سازمان و تراکنش مالی تشکیل میدهند.
فصل سوم، به مطالعه موردی شرکت اچپی اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است علاوه بر تشریح تاریخچه شرکت اچپی، مواردی نظیر ویژگی و چشمانداز شرکت، فرهنگ و ارزشهاي سازماني، سیاستهای حقوق انسانی و تحقيق و توسعه مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل SWOT،استراتژیهای کسب و کار شرکت اچپی در چالشهای بازار ارایه میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان "The impact of e-commerce on international trade and employment"است که در سال 2011 در شماره 24 نشریه "Procedia Social and Behavioral Sciences" منتشر شده است. در این مقاله،نمای کلی تجارت الکترونیکی ارایه شده است و پس از آن برخی از شاخصهای تجارت الکترونیکی که میتوانند تجارت بینالمللی و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهند معرفی شدهاند. علاوه بر این در این مقاله،مسایل مربوط به تاثیر تجارت الکترونیکی بر تجارت بینالمللی و اشتغال به چالش کشیده شده است.