انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
با ظهور و توسعه دانش فناوری اطلاعات و راهیابی آن به حوزه تجارت و اقتصاد، مفاهیم جدیدی چون بازاریابی الکترونیکی پدید آمده و دریچه جدیدی را به روی مباحث بازاریابی گشوده است. در حوزه تجارت و اقتصاد، امروزه بازاریابی یک فعالیت مهم و راهبردی به حساب میآید و همواره بنگاههای تجاری و اقتصادی این عامل مهم را در برنامههای استراتژیک خود در نظر میگیرند. از آنجایی که دنیای رو به رشد به سمت الکترونیکی شدن تمامی فعالیتهای جاری بنگاهها در حرکت است، بازاریابی نیز از این تغییرات بینصیب نمانده و بازاریابی الکترونیکی در برنامههای استراتژیک بنگاهها و سازمانهای موفق تجاری جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. بر اساس تعاریف متعدد ارایه شده، بازاریابی الکترونیکی همان فرایند تبلیغات الکترونیکی و فروش الکترونیکی است. به عبارت دیگر هر چه فرایند فروش و تبلیغات به روش الکترونیکی انجام گیرد میتوان گفت که جامعه در حال حرکت و گذار از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی الکترونیکی است. از آنجایی که بازاریابی الکترونیکی مفهوم گسترده و قابل توجهی در تجارت الکترونیکی میباشد، در فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی استراتژیهای بازایابی الکترونیکی پرداخته و سپس یک مدل اقتضایی نیز در این زمینه پیشنهاد شده است. براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه بازاریابی الکترونیکی، استراتژی های بازاریابی الکترونیکی به چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشوند که شامل استراتژی بازاریابی مبادله ای، استراتژی بازاریابی پایگاه داده ها، استراتژی بازاریابی رابطه ای و استراتژی بازاریابی مبتنی بر دانش هستند. فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به تعریف مفهوم جدیدی در بحث انتخاب تأمینکنندگان تحت عنوان Proactive Supplier Selection میپردازد. این مفهوم با استفاده از خاصیت event-based بودن عوامل سیار و با پیشبینی نیازهای مشتریان به منظور دستیابی به چابکی و انعطافپذیری زنجیرهتأمین، تعریف شده است. مقاله دوم در این فصل "تأثیر دولت الکترونیکی بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری" نام دارد. در این مقاله به بررسی یکی از ابعاد دولت الکترونیکی که خدمات دولت به شهروندان (G2C ) است و اثرات توسعه آن بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری پرداخته شده است. مفاهیم مطرح شده در این رابطه شامل: ابعاد دولت الکترونیکی، ذینفعان دولت الکترونیکی، انتظارات شهروندان از دولت، تاثیرات دولت الکترونیکی بر شهروندان، نقش دولت الکترونیکی در سازمانها و تاثیر بر امور اداری و افزایش تعامل با شهروندان میباشد. فصل سوم این شماره از ماهنامه، مطالعه موردی شرکت آمازون است که به عنوان یکی از بازارهای خردهفروشی اینترنتی معروف و شناختهشده در سطح جهان محسوب میشود. فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "The Contextual Benchmark Method: Benchmarking e-Government services"است که در سال 2010 در شماره 27 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. در این مقاله سعی بر آن است که روش جدیدی برای ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی ارایه شود.
با ظهور و توسعه دانش فناوری اطلاعات و راهیابی آن به حوزه تجارت و اقتصاد، مفاهیم جدیدی چون بازاریابی الکترونیکی پدید آمده و دریچه جدیدی را به روی مباحث بازاریابی گشوده است. در حوزه تجارت و اقتصاد، امروزه بازاریابی یک فعالیت مهم و راهبردی به حساب میآید و همواره بنگاههای تجاری و اقتصادی این عامل مهم را در برنامههای استراتژیک خود در نظر میگیرند. از آنجایی که دنیای رو به رشد به سمت الکترونیکی شدن تمامی فعالیتهای جاری بنگاهها در حرکت است، بازاریابی نیز از این تغییرات بینصیب نمانده و بازاریابی الکترونیکی در برنامههای استراتژیک بنگاهها و سازمانهای موفق تجاری جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. بر اساس تعاریف متعدد ارایه شده، بازاریابی الکترونیکی همان فرایند تبلیغات الکترونیکی و فروش الکترونیکی است. به عبارت دیگر هر چه فرایند فروش و تبلیغات به روش الکترونیکی انجام گیرد میتوان گفت که جامعه در حال حرکت و گذار از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی الکترونیکی است. از آنجایی که بازاریابی الکترونیکی مفهوم گسترده و قابل توجهی در تجارت الکترونیکی میباشد، در فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی استراتژیهای بازایابی الکترونیکی پرداخته و سپس یک مدل اقتضایی نیز در این زمینه پیشنهاد شده است. براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه بازاریابی الکترونیکی، استراتژی های بازاریابی الکترونیکی به چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشوند که شامل استراتژی بازاریابی مبادله ای، استراتژی بازاریابی پایگاه داده ها، استراتژی بازاریابی رابطه ای و استراتژی بازاریابی مبتنی بر دانش هستند.
فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به تعریف مفهوم جدیدی در بحث انتخاب تأمینکنندگان تحت عنوان Proactive Supplier Selection میپردازد. این مفهوم با استفاده از خاصیت event-based بودن عوامل سیار و با پیشبینی نیازهای مشتریان به منظور دستیابی به چابکی و انعطافپذیری زنجیرهتأمین، تعریف شده است.
مقاله دوم در این فصل "تأثیر دولت الکترونیکی بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری" نام دارد. در این مقاله به بررسی یکی از ابعاد دولت الکترونیکی که خدمات دولت به شهروندان (G2C ) است و اثرات توسعه آن بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری پرداخته شده است. مفاهیم مطرح شده در این رابطه شامل: ابعاد دولت الکترونیکی، ذینفعان دولت الکترونیکی، انتظارات شهروندان از دولت، تاثیرات دولت الکترونیکی بر شهروندان، نقش دولت الکترونیکی در سازمانها و تاثیر بر امور اداری و افزایش تعامل با شهروندان میباشد.
فصل سوم این شماره از ماهنامه، مطالعه موردی شرکت آمازون است که به عنوان یکی از بازارهای خردهفروشی اینترنتی معروف و شناختهشده در سطح جهان محسوب میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "The Contextual Benchmark Method: Benchmarking e-Government services"است که در سال 2010 در شماره 27 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. در این مقاله سعی بر آن است که روش جدیدی برای ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی ارایه شود.