انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
طی سالهای اخیر، گروه جدیدی از شبکههای اطلاعاتی موسوم به "شبکههای اجتماعی آنلاین" توسعه یافتهاند که میتوان آنها را از نظر کاربرد، رقیبی برای وب سنتی دانست. استفاده از خدمات شبکههاي اجتماعي، روزبهروز محبوبيت بيشتري پيدا ميکند. امروزه سايتهاي شبکههاي اجتماعي، بعد از پرتالهاي بزرگي مانند ياهو، MSN يا موتورهاي جستجو مانند گوگل، از پراستفادهترين خدمات اينترنتي به حساب میآیند. ایجاد و راهاندازی شبکههای اجتماعی با اهداف گوناگونی مانند اهداف تجاری و تبلیغاتی صورت میگیرد. محبوبیت زیاد و رشد سریع این شبکههای اطلاعاتی فرصت منحصر به فردی را برای مطالعه آنها به وجود میآورد. مطالعه ساختار و رشدشبکههای اجتماعی میتواند برای طراحی و توسعه سیستمهای فعلی مفید باشد و موجب طراحی بهتر شبکههای اجتماعی آنلاین آتی و درک عمیقتر تأثیر آنها بر دنیای اینترنت شود. به همین دلیل فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی اصلیترین مفاهیم شبکههای اجتماعی اختصاص یافته است.
در فصل دوم طبق روال شمارههای پیشین ماهنامه،مقالات منتخب آورده شده است. مقاله اول در این شماره "SuggestionModel for Customer Service Enhancement Using Passive RFID to prevent a Fake OF Iranian Carpet" نام دارد. در این مقاله به منظورشناسایی نیاز مشتریان فرش دستباف و با بکارگیری تکنولوژی RFID مدلی پیشنهاد شده است که با استفاده از تگها و فرکانس UHF تا فاصله 2/2 متری، مشتری بتواند به راحتی مطابق با نیازش از طریق تطابق آن با مشخصات فرش در پایگاه دادهها، فرش مورد نظر را انتخاب کرده و همچنین از خرید و فروش فرش تقلبی نیز جلوگیری به عمل آید.
مقاله دوم نیز "استراتژیهای مدیریت تغییر برای موفقیت در پیادهسازی سیستمهای ERP" نام دارد که در این مقاله با بررسی 12 مورد از پروژههای ERP که با موفقیت همراه بوده به شناسایی و تعیین اجزای استراتژیهای مدیریت تغییر برای پیادهسازی موفق ERPپرداخته شده است.
فصل سوم مطالعه موردی شرکت بینالمللی ماشینهای تجاری (IBM)است و فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله "Conceptiondevelopment and implementation of an e-Government maturity model in publicagencies" اختصاص داده شده است که در سال 2011در نشریه Government Information Quarterlyمنتشر شده است. این مقاله به تشریح چگونگی ایجاد، طراحی، توسعه وآزمایش مدل بلوغ دولت الکترونیکی توسط مقامات دولتی متخصص از چندین سازمان دولتی میپردازد که در نهایت در 30 سازمان دولتی منتخب در شیلی اعمال شده و منجر به ایجاد اولین ابزار رسمی اندازهگیری، ارزیابی و رتبهبندی برای آمادگی دولت الکترونیکی شده است.