انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
در دهه اخیر، پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی، رشد قابل توجهی داشته است. سیستمهای الکترونیکی مانند دولت الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی و اخیراً رأیگیری الکترونیکی رفته رفته در حال نفوذ به زندگی روزمره بشر هستند. رایگیری الکترونیکی (e-voting)، نوعی انتخابات یا همهپرسی است که در آن از ابزارهای الکترونیکی برای جمعآوری و شمارش الکترونیکی آرا استفاده میشود. الکترونیکی کردن رایگیری با چالشهایی مشابه با الکترونیکی کردن هرکدام از موضوعات دیگر، نظیر دولت الکترونیکی مواجه است. با اینکه پیچیدگی این مورد کمی بیش از سایر موارد است اما به دلیل وجود مشکلاتی در رایگیریهای سنتی، از جمله هزینه چاپ برگههای رای، زمانبر بودن رایگیری، احتمال رخداد خطا در شمارش آرا، زمانبر بودن شمارش آرا و مسائل دیگر استفاده از این نوع رایگیری به سرعت در حال گسترش میباشد. به همین جهت فصل اول این شماره از ماهنامه با عنوان "رأیگیری الکترونیکی"، به طرح مباحثی در زمینه نیازمندیهای رایگیری الکترونیکی، مزایا و چالشهای آن و نیز انواع روشها و فناوریهای مورد نیاز آن اختصاص یافته است.
در فصل دوم طبق روال شمارههای پیشین ماهنامه، مقالات منتخب آورده شده است. در این شماره یک مقاله با عنوان "مروری بر عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیکی" انتخاب شده است. در این مقاله پس از پرداختن به مشکلات پیادهسازی سیستمهای دولت الکترونیکی در جوامع، برخی از عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیکی معرفی خواهند شد. بهطور خلاصه این عوامل را میتوان در قالب سه دسته عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی طبقهبندی نمود.
فصل سوم این شماره از ماهنامه، مطالعه موردی شرکت اپل است که به عنوان یک شرکت بینالمللی در زمینه فناوریهای رایانهای فعالیت میکند. این شرکت معمولا به تولید سخت افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سختافزاری این شرکت میتوان آیپاد، آیمک و آیفون را نام برد. همچنین این شرکت در زمینه تولید نرمافزار هم فعالیت دارد. نرم افزارهای آیتیونز، آیلایف و سیستم عامل مورد استفاده در رایانههای این شرکت Mac OS 10 نیز نمونههایی از فعالیتهای نرمافزاری این شرکت هستند.
فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله " Computerization and e-Government implementation in Jordan: Challenges, obstacles and successes" اختصاص داده شده است که در سال 2009 در نشریه Government Information Quarterly منتشر شده است. در این مقاله، برخی از چالشها، موانع و موفقیتهای پیادهسازی دولت الکترونیکی در کشور اردن مورد بررسی قرار گرفته است.