انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.
مهندس سید حسین پاریاب
دبیر کل انجمن
h.paryab@ieca.ir
تلفن : 88991540 , 88991560
نمابر: 88991560
آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir
25
دومین همایش شهر هوشمند
13
همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش
11
اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
07
چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور
دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوریهای جدید در جهت پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره های داده تحلیلی، منتشر می شود.
یکی از مهمترین اولویتها جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی در نظام آموزشی، توسعه کتابخانهها و پویایی آنها برای ارایه خدمات اطلاعرسانی بهتر و بیشتر است. اما حجم انبوه اطلاعات و کمبود فضای کتابخانهها، حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی، انتظارات فزاینده مراجعهکنندگان کتابخانهها در دستیابی به آخرین یافتههای علمی و فناوری، سبب بروز انقلابی در این صنعت شده است. در واقع پیشرفتهای اخیر در زمینه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و گسترش نفوذ اینترنت، کتابداران، اطلاعرسانان و متخصصان فناوری اطلاعات را به اندیشه تأسیس شبکههای اطلاعاتی و راهاندازی کتابخانههای دیجیتالی واداشته است تا از این طریق بر محدودیتهای کتابخانههای سنتی فایق آمده و خدمات کتابخانهای را از طریق اینترنت و در دنیای دیجیتالی ارایه کنند. با راهاندازی کتابخانههای الکترونیکی، کاربران میتوانند به شکلی منسجم و منظم، اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند و از راه دور به منابع دیجیتالی دسترسی داشته باشند. منظور از منابع دیجیتالی، تمام فايلهاي كامپيوتري مانند فايلهاي متني، فايلهاي تصويري، فايلهاي صوتي، فايلهاي فيلم، فايلهاي نقشه و ... میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع و گسترش آن در سالهای اخیر، فصل اول این شماره از ماهنامه با عنوان "منابع دیجیتالی (با تأکید بر کتابخانه الکترونیکی)"، به طرح مباحثی در زمینه منابع دیجیتالی و کتابخانه الکترونیکی اختصاص یافته است.
در فصل دوم طبق روال شمارههای پیشین ماهنامه، مقالات منتخب آورده شده است. در این شماره یک مقاله با عنوان "پیشنهاد یک الگوی ارزیابی (اندازهگیری) تجارت الکترونیکی در ایران" انتخاب شده است که پس از پرداختن به تعاريف و مفاهيم اوليه و برنامههاي چهارم و پنجم توسعه در حوزه تجارت الكترونيكی، وضعيت دادههاي مورد نياز براي ارزيابي اين فعاليت بررسي شده است و در نهایت نیز شاخصهايي جهت ارزيابي و توسعه تقاضا براي تجارت الكترونيكی در كشور پيشنهاد شده است.
فصل سوم این شماره از ماهنامه، مطالعه موردی شرکت گوگل است که به عنوان یک شرکت بینالمللی اینترنتی و نرمافزاری است و به طور تخصصی در زمینه تبلیغات، رایانش ابری و جستجوی اینترنتی فعالیت میکند. شهرت این شرکت تا حدی است که توجه تمامی جستجوگران در دنیای اینترنت به آن جلب شده است.
فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله " Securing e-Government and e-Voting with an open cloud computing architecture" اختصاص داده شده است که در سال 2011 در نشریه Government Information Quarterly منتشر شده است. این مقاله با استفاده از معماری رایانش ابری و فناوریهای رمزنگاری، به ارایه راهکارهایی با سطوح بالا برای دولت الکترونیکی و رأیگیری الکترونیکی میپردازد که به شناسایی موضوعاتی منجر میشود که نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.