img
  • صفحه نخست

    خوش آمدید

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی تجارت الکترونیکی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه تجارت الکترونیکی، تأسیس شده است. درخواست تأسیس این انجمن در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ در کمیسیون انجمنهای علمی ایران مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی، تصویب و طی نامه شماره ۳/۲۴۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۲۲ به هیئت مؤسس ابلاغ شد.

  • درباره انجمن

    انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مدیریت

    • هیئت موسسین
    • هیئت مدیره
    • مدیریت ها
    • کارگروه های تخصصی

    اسناد

    • سند راهبردی
    • اساسنامه
    • مجمع عمومی
    • فرم وکالتنامه مجمع

    چارت

    • چارت سازمانی

    شوراها

    • عالی
    • راهبری
    • برنامه ریزی
  • تماس با ما

    دبیر کل انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

    مهندس سید حسین پاریاب

    دبیر کل انجمن

    h.paryab@ieca.ir





    تلفن : 88991540 , 88991560

    نمابر: 88991560

    آدرس پست الكترونيكي: info@ieca.ir


  • EN
  • عضویت
    • ورود
    • درخواست عضویت
    • شرایط عضویت

اطلاعیه

مطالب ویژه

فرمهای حمایت از پایان نامه ها دریافت مقالات همایش هشتم دریافت مقالات همایش هفتم دریافت مقالات همایش ششم

آموزش

ماهنامه دولت الکترونیکی


سبد خرید

ثبت نام دوره های آموزشی

کاربری

  • ورود
  • درخواست عضویت
  • شرایط عضویت

بخشهای سایت

  • ماهنامه دولت الکترونیکی
  • اعضای حقوقی انجمن
  • اعضای حقیقی انجمن
  • همایش ها
  • گالری تصاویر
  • پژوهشنامه تجارت الکترونیکی
  • پرداخت حق عضویت

آخرین رویدادهای انجمن

25

1395/05/25

دومین همایش شهر هوشمند



ادامه مطلب

13

1395/05/13

همایش بزرگ راهکارهای نوین بازاریابی و فروش



ادامه مطلب

11

1395/05/11

اولین کنفرانس بین ‏المللی اینترنت اشیاء و توسعه کسب و کارهای نوین



ادامه مطلب

11

1395/05/11

چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی



ادامه مطلب

07

1395/05/07

چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور



ادامه مطلب
آرشیو

برنامه های آتی انجمن

  • پیگیری تصویب و ابلاغ نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور
  • برنامه ‏ریزی برای برگزاری دوره‏ های آموزشی در سراسر کشور
  • اجرای پروژه های پایلوت در کشور(خروجی های نقشه راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی ایران)
  • راه‏ اندازی هاب تجاری فرش جهان در ایران
  • راه‏ اندازی تجارت الکترونیکی فرش
  • راه‏ اندازی دوره‏های MBA و DBA تجارت الکترونیکی
  • همایش نهم تجارت و اقتصاد الکترونیکی و مسابقه استارت‏ آپ‏ ها
  • توسعه اینترنت اشیاء در حوزه لجستیک و زنجیره تامین
  • اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند
  • کاتالوگ الکترونیکی محصولات بر اساس استاندارد سازمان جهانی GS1

ماهنامه دولت الکترونیکی

دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی در راستای تحقق اهداف کلان دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، اقدام به انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی نموده است. این ماهنامه با هدف روشن نمودن هر چه بیشتر اذهان مدیران، کارشناسان و کارکنان درون سازمانی و برون سازمانی وزارت بازرگانی، با محوریت بررسی مفاهیم کلیدی در توسعه دولت الکترونیکی همچون آمادگی الکترونیکی، امنیت و اعتماد و به منظور شناسایی فناوری‌های جدید در جهت پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیکی از قبیل هوش تجاری و انباره ‏‏های داده تحلیلی، منتشر می شود.


شماره یک


ویژگی منحصر به ‏فرد هزاره سوم میلادی که از آن با عنوان عصر اطلاعات یاد می‏شود، نوآوری و تغییر است. فضای دیجیتالی و انقلاب فناوری اطلاعات هر روز دامنه گسترده‌‏تري به خود مي‏گیرد، از مرزهای بیشتری عبور می‏کند و با ایجاد فضایی جدید در اطراف سازمان‏ها، تعامل سنتی سازمان و محیط را کمرنگ می‏سازد. 

از آن جا كه امروزه مردم با مباحثي همچون تجارت الكترونيكي ، كسب و كار الكترونيكي و مواردي از اين قبيل روبه‏رو هستند و سازمان‏هاي خصوصي از اين طريق كيفيت خدمات خود را به سطح بالايي رسانده‌اند، لذا از دولت‏ها انتظار مي‌رود تا آن‏ها نيز خدمات خود را به سطح مطلوبي برسانند. در واقع مي‌توان گفت دولت‌ها به دلیل فشار ناشي از پذيرش فناوري اطلاعات در ساير كشورها و همچنین پاسخ به انتظارات و توقعات جديد مردم، ناچار به استفاده از فناوری اطلاعات در ارایه خدمات خود هستند. شروع به‏كارگيري و گسترش دولت الكترونيكي غالباً در جهت انجام تغييرات در فرآيندهاي دولتي نظير تمركززدايي، بهبود كارايي و اثربخشي هر چه بیشتر بوده است. باید گفت که اصولاً تعريف واحدي درباره دولت الكترونيكي وجود ندارد و اين مسأله ناشي از ماهيت پويای آن و جایگاه فناوري در آن است. اما می‏توان گفت دولت الکترونیکی به کار بردن فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود كارايي و اثربخشي، شفافيت اطلاعات و مقايسه‏پذيري مبادلات اطلاعاتي و پولي در دولت، ‌بين دولت و سازمان‏هاي تابعه دولت (G2G) در سطح ملي، شهري و محلي، مبادلات اطلاعاتي و پولي با شهروندان (G2C) و با سازمان‏هاي تجاري (G2B) مي‏باشد. دولت الكترونيكي از طريق فناوري اطلاعات و ارتباطات، دسترسي دو طرفه به اطلاعات را ممكن مي‌سازد و باعث توانمندسازي هر چه بيشتر مردم در استفاده از اطلاعات مي‌شود. 

مطالب گفته شده نشان می‏دهد که وجود شبكه‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات، اساس روابط مردم با دولت را متحول مي‌سازد. بنابراین اهمیت توسعه خدمات الکترونیکی در تمام بخش‏های دولتی کاملاً واضح است. از مهم‏ترین این بخش‏ها نیز بخش بازرگانی است که به دلیل تعامل وسیع این بخش با شهروندان و بازرگانان، در مباحث مرتبط با دولت الکترونیکی از جایگاه ویژه‏ای برخوردار می‏باشد. در واقع ارایه خدمات الکترونیکی دولت به شهروندان و بازرگانان و سایر بخش‏ها، از ابعاد مختلفی قابل توجه است که بخش بازرگانی به دلیل وسعت تعاملات خود، بخش عمده‏ای از این ابعاد را در بر می‏گیرد. این امر ضرورت تحقق و توسعه دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی را نشان می‏دهد. در این راستا اولین گام برای تحقق دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی و پس از آن در بخش بازرگانی، شناخت پدیده دولت الکترونیکی توسط تمام گروه‏های ذی‏نفع و در تعامل با بخش بازرگانی است. 

در حال حاضر دفتر توسعه دولت الكترونيكي وزارت بازرگاني به منظور برقراري و توسعه ارتباطات الكترونيكي و تسريع و بهينه‏سازي ارایه خدمات بين دولت (با تأکید بر وزارت بازرگاني)، شركت‏ها و شهروندان در معاونت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگاني تشكيل شده است و با توجه به مطالب پیش‏گفته مبنی بر اهمیت شناخت دقیق و همه جانبه پدیده دولت الکترونیکی، نشريه حاضر در جهت آگاهي و روشن‌ نمودن هر چه بيشتر اذهان مديران، كارشناسان و كارمندان وزارت بازرگاني به صورت ماهانه توسط این دفتر منتشر و ضمن ارایه آخرين مفاهيم و دستاوردهاي علمي دولت الكترونيكي به مطالعه و بررسي نتايج پروژه‌هاي دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی نيز مي‏پردازد. 

شماره نخست نشریه که در پیش روی شماست، در چهار فصل تنظيم شده است. فصل اول با عنوان تاريخچه دولت الكترونيكي به سير تكامل و ظهور دولت الكترونيكي پرداخته است. فصل دوم به چیستی دولت الكترونيكي پرداخته و ماهيت دولت الكترونيكي را مورد بررسي قرار داده است. فصل سوم تحت عنوان شكل‌گيري دولت الكترونيكي در ساير كشورها، به بررسي چگونگي ايجاد و توسعه دولت الكترونيكي در ساير كشورها می‌پردازد و در فصل چهارم وضعيت دولت الكترونيكي در ايران در دستور کار قرار گرفته است و به بررسي پروژه‌هايي كه تاكنون در كشور در راستاي تحقق دولت الكترونيكي انجام شده، پرداخته است. 

اميد است انتشار این نشریه بتواند آغازگر مسیری باشد كه پيمودن آن مستلزم تلاش و يافتن است و نیز درست پيمودن آن مستلزم آموختن از يافته‌ها و به كارگرفتن آن‌ها در عرصه عمل است.


 
دانلود ماهنامه فقط برای اعضای فعال انجمن امکان پذیر می باشد.لطفا پروفایل خود را تکمیل کنید و یا اگر عضو انجمن نیستید، ثبت نام کنید.

سیاست حفظ حریم شخصی کاربران | شرایط کاربری

کلیه حقوق برای انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران محفوظ است